Roro-fartyget Finnsky.

Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Ekonomi | Färjetrafik | RoRo

Finnlines redovisar gott resultat

Trots pandemi och avsaknad av statliga stöd redovisar Finnlines ett rejält positivt resultat för 2020.
Finnlines Group redovisar en omsättning på 484 miljoner euro för 2020 (574.8 miljoner 2019), vilket innebär en nedgång med 16 procent. Att koncernen tappade 91.0 miljoner euro i omsättning beror på att passagerarintäkterna sjönk med 21.4 miljoner och fraktintäkterna med 70 miljoner euro. Av de reducerade fraktintäkterna kan 47 miljoner härledas till rabatter i bunkertillägg.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]att passagerarintäkterna sjönk med 21.4 miljoner och fraktintäkterna med 70 miljoner euro. Av de reducerade fraktintäkterna kan 47 miljoner härledas till rabatter i bunkertillägg.

Rörelseresultatet före räntor, skatter, avskrivningar och amorteringar (EBITDA) var 140.8 miljoner euro (169.8). En plan för att skära ned kostnaderna initierades i ett tidigt skede och en hyfsad lönsamhet kunde upprätthållas under den senare delen av året. Resultatet för året blev 63,7 miljoner euro (98,3 miljoner).

Under året transporterade Finnlines roro- och ropaxfartyg cirka 723.000 (738.000 år 2019) lastenheter, 154.000 (166.000) personbilar (exkluderande passagerarfordon) samt 1.107.000 ton last som inte kan defibieras som enhetsgods. Därtill transporterades cirka 501.000 (665.000) passagerare och lastbilschaufförer.

I sin översikt påpekar Finnlines vd Emanuele Grimaldi att koncernen, trots sin viktiga roll i Finlands försörjningsberedskap och en minskad lönsamhet, inte fick ta del av de 70 miljoner euro i stöd som har tilldelats flera andra rederier under pandemin. 

– Istället var vi tvungna att konkurrera under en mycket svår period samtidigt som vi gjorde flera miljövänliga investeringar. Vi hade konkurrenter på samma rutter med liknande service, men fick inte något stöd. Framför allt har stöden visat sig vara ojämlika, de snedvrider konkurrensen och strider mot EU:s stödregler. Därför vågar vi fortfarande föreslå mer jämlika, mer horisontella, grönare och mer proportionerligt distribution av statsstöd, påpekar Emanuele Grimaldi.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]