Fotograf: DFDS

Kategori: Container | RoRo | Torrlast

DFDS ökar och flyttar

Till följd av ökad volymtillväxt flyttar danska DFDS runt fartygen på sina linjer. Omflyttningen påverkar bland annat Göteborgstrafiken.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]åverkar bland annat Göteborgstrafiken.

Danska rederiet DFDS gör ett stark tredjekvartal 2015 och ökar omsättningen med 6 procent jämfört med motsvarande kvartal 2014 (från 3,567 miljoner DKK för Q3-2014 till 3,792 miljoner DKK för Q3-2105). Samtidigt ökar man rörelseresultatet EBITDA med 35 procent mellan nämnda två kvartal, från 626 miljoner DKK till 843 miljoner DKK.

Orsaken är bland annat att man mellan kvartal tre 2014 och kvartal tre 2015 har ökat fraktvolymerna med 9 procent och passagerarvolymerna med 11 procent.

Ökning i Göteborgstrafiken

Volymtillväxten gör nu att man stuvar om bland sina fartyg på ett antal olika linjer – bland annat på linjerna mellan Göteborg och Storbritannien respektive Belgien, som är några av de linjer där volymerna har ökat. 

Enligt DFDS är i dagsläget de flesta avgångar fullbokade på Göteborg-Gent, och genom att flytta två av rederiets största fartyg till den linjen hoppas man kan kunna öka kapaciteten där ytterligare. Närmare bestämt flyttar man runt bland sina så kallade blomsterfartyg på följande sätt: Göteborg-Brevik-Gent kommer att trafikeras av Begonia Seaways, Freesia Seaways och Magnolia Seaways, medan Göteborg-Brevik-Immingham kommer att trafikeras av Primula Seaways, Petunia Seaways och Ficaria Seaways.

Ytterligare förflyttningar

Även på linjerna Karlshamn-Klaipeda och Klaipeda-Kiel har man ett ökat behov av frakt- och passagerarkapacitet och byter därför plats på fartygen Optima Seaways och Athena Seaways enligt följande: Karlshamn-Klaipeda kommer att trafikeras av Athena Seaways och Victoria Seaways, medan Klaipeda-Kiel kommer att trafikeras av Optima Seaways och Regina Seaways, med assistans av Patria Seaways fram till jul.

Dessutom sätter man in Britannia Seaways på traden Rotterdam-Felixstowe och ökar den nuvarande driften på linjen Rotterdam-Immingham till tre fartyg – vilket också görs för att kunna öka kapaciteten.

”Intressant pussel”

– Det är ett intressant pussel att byta fartyg mellan linjer samtidigt som den befintliga trafiken ska upprätthållas, och inget som görs från en dag till en annan. De här rockaderna innebär också att flera befälhavare kommer att byta fartyg för att vi ska få rätt person med rätt lotsdispenser (PEC-innehavare) på varje fartyg, säger Richard Berg-Larsen, Operational Director för DFDS Fleet.

Ändringar träder i kraft mellan den 30 november och den 2 december.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]