Fotograf: bent mikkelsen

Kategori: RoRo | Ekonomi

DFDS Seaways flyttar runt både lån och fartyg

DFDS har inlett förhandlingar med facken om att flagga ut sina kvarvarande fartyg under svensk flagg till det danska internationella skeppsregistret DIS.

Rederiet uppger att det ska kunna ske utan att det uppstår övertalighet på Göteborgskontoret. Någon tidsplan för flaggbytet har inte offentliggjorts.

DFDS jobbar också med att minska beroendet av sina banker och har fått in NOK 500 miljoner via företagsobligationer. Målet är att diversifiera låneportföljen. Pengarna har man nu fått in kommer från investerare i Danmark, Norge och Sverige. Obligationerna som handlas på Oslobörsen löper under fyra år till en ränta på 4,3 procent. DFDS har idag skulder på DKK 3,4 miljarder.

Processen med att ge alla fartyg i flottan mer samstämmiga namn fortsätter och Victoria Seaways blir det nya namnet för ropax-fartyget Lisco Maxima som seglar på linjen mellan Klaipeda och Kiel. Hon är det senaste fartyget som ändrat sitt namn efter det nya namnsystemet som infördes under 2010.

Primula Seaways (ex Tor Primula) var det första fartyget som omnamnades. Victoria Seaways trafikerar Klaipeda–Kiel tillsammans med systerfartyget Regina Seaways.

I slutet av april är det slutseglat för roro-fartyget Tor Dania i DFDS. Efter 20 år under DFDS-flaggan returneras fartyget som seglar under brittisk flagg och sedan 2007 ägs av Imperial Shipping i Göteborg. Tor Dania gör sina sista DFDS-seglingar på rutten Cuxhaven–Immingham. Fartyget kommer att ersättas av Finlandia Seaways (som ägs av DFDS Lisco). Finlandia Seaways har tills nyligen seglat på Zeebrugge–Rosyth, och ersätts där av Anglia Seaways. Tor Dania byggdes 1981 i Dunkerque.

För trafiken på Nordsjön har DFDS och den franska partnern Louis Dreyfus Armateurs bildat ett gemensamt bolag som kommer att driva ett antal färjelinjer i gemensam regi. DFDS äger 82 procent av bolaget. Bolaget sjösätts den 1 juli. De rutter som kommer att ingå i det nya bolaget är: Dover–Dunkerque (idag ägt av DFDS), Dover–Calais (numera ägt av DFDS och LD) och LD-linjerna Portsmouth–Le Havre, Newhaven–Dieppe och Marseille–Tunis. LD Lines lägger in ett ägt fartyg och fyra chartrade färjor till det nya bolaget, medan DFDS överför tre färjor till det nya gemensamma bolaget.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.