Fotograf: Marianne Ovesen

Kategori: Fartygsaffärer | RoRo

DFDS nya roro-fartyg levererat

DFDS Seaways nya roro-fartyg Hollandia Seaways ankom till Göteborg den 25 november. Med sina 6.700 längdmeter är hon Göteborgs hamns största roro-fartyg.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ns största roro-fartyg.

Hollandia Seaways är inte bara det största roro-fartyget som ankommit till Göteborg, utan är också ett av de största i Europa enligt DFDS. Hon har två systerfartyg, Ephesus Seaways och Troy Seaways, som båda har turkisk flagg och går i Medelhavet mellan Turkiet, Italien och Frankrike.

Tillsammans ingår de tre giganterna i en serie på sex likadana roro-fartyg som DFDS ska ta emot från varvet Jinling i Kina. Designen står Knut E. Hansen för. Ephesus Seaways levererades i mars i år och Troy Seaways i juni.

Tog emot Hollandia

DFDS Seaways svenska vd Morgan Olausson var mycket nöjd när han åkte ut mot Vinga med Göteborgs hamns lilla fartyg Hamnen för att möta Hollandia Seaways på hennes väg in mot Göteborg. 

– Det här är väldigt roligt och viktigt både för oss, för Göteborgs hamn och för Sverige, sa han till Sjöfartstidningen som var med på turen mot Vinga. 

Dansk flagg 

Hollandia har dansk flagg och sätts in på rutten Göteborg–Gent från och med lördagen den 30 november. När fartyg nummer sex i serien väl levereras ska det också sättas in på den rutten.

– Men innan dess ska nummer fyra och fem levereras och båda de två ska gå på rutten Rotterdam–Immingham. Med alla de här riktigt stora fartygen får vi en enormt mycket större kapacitet och det är inte minst betydelsefullt för våra största kunder Volvo Group och Volvo Cars. 

Volvo Group, som tillverkar både lastbilar, bussar och entreprenadmaskiner, är en så viktig kund att Ragna Alm, gift med Volvo Groups vd Roger Alm, ska vara gudmor när Hollandia Seaways namnges den 29 november.

Provanlöp

När Hollandia anlöpte Göteborg kom hon direkt från varvet i Kina, men hade gjort två provanlöp på vägen, ett i Rotterdam och ett i Immingham. 

– Vi passade på att kontrollera att rampen fungerar ihop med kajerna i de två hamnarna så inte lutningen blir för brant. Det är visserligen fartyg nummer fyra och nummer fem som ska trafikera rutten Rotterdam–Immingham men fartygen är ju likadana så det var lika bra att göra testet med Hollandia, konstaterade Morgan Olausson.

En annan som var mycket nöjd när Hollandia Seaways lagt till i Göteborg var befälhavaren Thomas Stephensen, som tog fartyget de 15.000 nautiska milen från Kina till Göteborg.

– Det här är ett fantastiskt fartyg. Det märks inte om det blåser. Vi rundade ju Sydafrika där dyningarna alltid är enorma, men ombord spilldes inte en enda kaffekopp. Det finns så mycket kraft i skeppet.

Ordinarie skeppare

Thomas Stephensen blir dock inte Hollandias ordinarie befälhavare, utan det är Robin Gustafsson och Bjarne Sunesen. Av de två kom Robin Gustafsson ombord under provanlöpet i Rotterdam och han instämmer helt i Thomas Stephensens beröm.

– Det är ett väldigt kraftfullt fartyg med mycket goda manöveregenskaper. Hon har två huvudmaskiner på vardera 11.800 kW och 600 hästkrafter i tvärthrustrarna.

Sju meter bredare

Han har tidigare varit befälhavare på Freesia Seaways, som låg jämsides vid kajen i Göteborg när Sjöfartstidningen var ombord.

– När de ligger så här bredvid varandra ser man ju verkligen hur mycket större Hollandia är. Bara att hon är sju meter bredare än Freesia betyder en hel del när man ska gå genom slussar och passera broar, sa Robin Gustafsson.

Han tillade att en annan tydlig skillnad är att Freesia och Petunia Seaways är betydligt fladdrigare att manövrera än Hollandia.

– Blomsterbåtarna är lite som racerbilar medan Hollandia är trygg och stabil. Jag tycker det ska bli väldigt roligt och spännande att ta över henne.

Hollandia Seaways har en besättning på cirka 20 personer, varav befälen är från Sverige och Danmark medan matroser och stewards kommer från Baltikum.

DFDS Seaways har eget Crew Management. 

Fakta:

  • Längd: 237,4 meter
  • Bredd: 33 meter
  • Djupgående: 7 meter
  • Dwt: 16.000 ton
  • 2 huvudmaskiner på 2×11.800 kW
  • 2 bogthrustrar på 2x 2.350 kw
  • Lastkapacitet trailrar: 6.700 längdmeter=450 trailrar
  • Skrubber med hybridlösning

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]