[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]rafiken på linjen.
De tre fartygen trafikerar i dagsläget linjen Göteborg-Gent, och beslutet att flytta tillbaka dessa till linjen Göteborg-Immingham får naturliga följdverkningar. De tre systerfartyg som idag kör på linjen Göteborg-Immingham – Primula Seaways, Magnolia Seaways och Petunia Seaways – flyttas nämligen i sin tur tillbaka till linjen Göteborg-Gent.
Kan växa ytterligare
– Genom att flytta tilllbaka våra tre största fartyg till Immingham-linjen blir det möjligt för oss att växa ytterligare på UK-marknaden. Vi återgår dessutom till sex avgångar i veckan på linjen Göteborg-Gent för att säkra maximal kapacitet för våra kunder. På Immingham-linjen fortsätter vi med de nuvarande sex avgångarna i veckan, säger Morgan Olausson, vd för DFDS Seaways Sweden, till Maritime Danmark.
Nykomling knäcktes
Nyheten om DFDS:s uppgradering av Englandslinjen kommer drygt en månad efter det att nykomlingen North Sea RoRo tvingades ge upp kampen mot DFDS Seaways om den tuffa Nordsjömarknaden. North Sea RoRo hade då i ett års tid försökt utmana DFDS Seaways på trafiken mellan Göteborg och England.
Förändringar i Göteborg
Rockaden innebär också att det sker en del organisatoriska förändringar vid Älvsborgsterminalen i Göteborg: Gent-linjen flyttar tillbaks till Arendalterminalen och Immingham-linjen utgår från huvudterminalen, eftersom Arendalterminalen i dagsläget inte har plats för de största fartygen.
[/flowy_subscriber_only]