[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]n miljard kronor dyrare.
Slussenbygget i Södertälje, som är en del av Mälarprojektet, påbörjades 2016 och skulle ha gått i mål under året. Så blir det inte.
– Att bygget av slussen i Södertälje försenas är oerhört olyckligt och beror på de geotekniska utmaningar leverantören stött på och en arbetsform som inte har fungerat som förväntat, säger Katarina Norén, generaldirektör för Sjöfartsverket i ett pressmeddelande.
2,7 miljarder
Projektet, som både ska göra kanalen bredare och djupare och därmed möjliggöra för större fartyg, skulle kostat 1,8 miljarder kronor och ta tre år att färdigställa. Nu räknar man med att slutsumman landar på 2,7 miljarder kronor och ytterligare två års arbete. Ändå är leverantören Züblin Scandinavia, enligt Katarina Norén, en erkänd och erfaren entreprenör.
– Det finns alltid omständigheter som inte går att förutse, därför brukar det finnas utrymme för det i projekt. Här har dock projektets arbetsform fungerat långt ifrån vad som förväntats, säger hon.
Förstärker ledningen
Sjöfartsverket har nu bytt ut och förstärkt projektledningen, tillfört mer resurser och ökat kontrollen av utförda åtgärder av leverantören.
– Vi förväntar oss att entreprenören genomför motsvarande förändringar i sin organisation för att ge projektet bästa möjligheter att lyckas där vi tillsammans kan ha stark styrning och rätt arbetsteknik som möjliggör att handelssjöfarten kan passera utan att störa arbetsgången, säger Katarina Norén.
– Det betyder en förstärkt ledning och kompetens, närmare samarbete och effektivare arbetsmetoder, säger Katarina Norén.
Vill inte kommentera
Sjöfartstidningen har varit i kontakt med Züblin Scandinavia, men de vill inte kommentera pressmeddelandet och hänvisar till Sjöfartsverket. Mälarprojektet finns med i den nationella planen för transportsystemet 2014-2025.
[/flowy_subscriber_only]