[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]omille alkohol i blodet.
Det var VTS Göteborg som under söndagskvällen fattade misstanke om att något inte stod rätt till när den 90 meter långa torrlastaren – på väg in till Göteborg för bunkring – körde på fel sida om farleden. Dessutom ska han ha frågat VTS Göteborg om det är möjligt att ankra mitt i farleden, eftersom han inte hade tillgång till sjökort ombord. Fartyget hade inte lots ombord. Istället fick VTS guida fartyget till en säker ankringsplats.
Senare kunde skepparen ombord på det bunkringsfartyg som bunkrade fartyget bekräfta VTS Göteborgs misstankar om att skepparen var kraftigt berusad. Därmed larmades Kustbevakningen.
Gick nära andra fartyg
Men innan skepparen fick fartyget till säker ankringsplats var det flera gånger nära både andra fartyg och olika skär, berättar Kalle Isaksson, förundersökningsledare på Kustbevakningen.
– Vid tillfället var det relativt mycket trafik och fartyget passerade flera gånger för nära andra fartyg. Det var ren tur att inget hände.
Anhållen i väntan på utredning
Befälhavaren fick blåsa och han omhändertogs då testet visade att han hade 1,94 promille i blodet.
– Han greps och är nu anhållen av åklagare i väntan på utredning, berättar Kalle Isaksson.
Den höga promillehalten gör att befälhavaren, som ursprungligen kommer från Estland, är misstänkt för grovt sjöfylleri. Gränsen för grovt sjöfylleri går vid 1 promille. Döms han riskerar han fängelse i upp till två år.
Kustbevakningen vill inte namnge fartyget.
Denna artikel har uppdaterats den 1 oktober sedan ny information tillkommit.
[/flowy_subscriber_only]