Kemtankern Stenberg.

Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Juridik

Befälhavare dömd för sjöfylleri

Hovrätten har dömt en befälhavare för grovt sjöfylleri, sedan en friande dom i Tingsrätten överklagades av åklagaren i början av 2014.

Det var den 16 december 2013, när kemtankern Stenberg var på väg in mot Stenungsund, som lotsen slog larm till Kustbevakningen om att befälhavaren uppträdde berusat. Kustbevakningen uppmätte alkohol i utandningsluften och befälhavaren åtalades senare misstänkt för grovt sjöfylleri.

Tingsrätten friade dock mannen, i början av 2014. Rätten menade att det inte gick att fastställa säkert hur mycket alkohol befälhavaren verkligen hade i kroppen. Men kammaråklagare James von Reis var inte nöjd med domen och överklagade till Hovrätten.

Döms till villkorlig dom

Och Hovrätten gick i veckan på åklagarens linje och har dömt befälhavaren för grovt sjöfylleri. Mannen, som är 40-årsåldern och från Lettland, döms till villkorlig dom, men inga dagsböter.

– Jag är såklart nöjd med att hovrätten valde att fälla befälhavaren, säger kammaråklagare James von Reis till Sjöfartstidningen.

– Men påföljden tycker jag är lite mild.

Överklagar inte

Anledningen till påföljden är, enligt Hovrätten, att befälhavaren riskerar att förlora sin licens om han döms till fängelse. Och eftersom han redan suttit i häkte en månad utdöms inga dagsböter. Något som vanligtvis brukar vara förenat med en villkorlig dom.

– Han har fått en kraftig straffrabatt i det här fallet, vilket jag finner väldigt märkligt. Därför kommer jag själv se till att berörda myndigheter i hans hemland får reda på domen, säger James von Reis.

Även om han är besviken på påföljden kommer åklagaren inte överklaga domen.

Kommentarer

  • Anonym

    Bra, men ett alltför lågt straff!

  • Goran

    Svårt att veta om straffet är högt eller lågt. I sådana här fall borde Rätten undersöka varför han var berusad. kanske nervös och överhuvudtaget olämplig för jobbet eftersom han tror att han kan komma till angöring och vara berusad så lotsen märker det. Jag har seglat med några sådana kaptener som bättrat på sin förmåga med sprit inför svåra passager och händelser. Efterhand brukar dessa befordras nedåt och då fungera ganska bra med mindre ansvar

  • Anonym

    Är han full är han olämplig för jobbet och ska förlora licensen. Eller vill vi möta honom återigen full i ett smalt Passage? Kan bara hoppas att de som underlåtit att ge straff drabbas av hans inkompetens.

  • Haddock

    Bra att han fälldes, men en hårdare påföljd hade vart bra!

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.