Fotograf: APM Terminals Gothenburg

Kategori: Container | Hamn/Logistik

APMT inviger ny terminal

Den nya omlastningsterminalen i Skandiahamnen i Göteborg förväntas öka godshanteringen till skogs- och stålindustrin.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ogs- och stålindustrin.

Omlastningsterminalen, som invigs på måndag, är en del av APM Terminals Gothenburgs nya investeringsplan på 250 miljoner kronor. I terminalen ska bulkgods som transporteras på järnväg eller lastbil, lastas om till containrar för vidare transport med fartyg. Framför allt riktar man in sig mot skogs- och stålindustrin.

– Eftersom vi är den hamn i Sverige som har flest fartygslinjer till stora delar av världen och dessutom direktlinjer till både Asien och USA, räknar vi med att terminalen är intressant för flera nya kunder som snabbt vill få ut sitt gods sjövägen, säger Morten Brühl, kommersiell chef på APM Terminals Gothenburg i ett pressmeddelande.

Samarbete

Den nya omlastningsterminalen är ett samarbete mellan APM Terminals Gothenburg, som står för investeringen, och gods- och omlastningsföretaget Mimab, som kommer att hantera omlastningen.

– Vi har funnits som stuffterminal på APM Terminals område sedan 2014 och ännu längre i hamnen. Nu växlar vi upp och utökar våra tjänster mot skogsindustrin och svensk tillverkningsindustri, säger Michael Bergman, vd på Mimab i pressmeddelandet.

Knappt en minut

Tomma containrar kommer, enligt pressmeddelandet, att beställas via rederierna och stå beredda i APM Terminals Gothenburgs tompark. När gods kommer med lastbil eller järnväg, körs det hela vägen in till den nya omlastningsterminalen. Där placeras en gummimatta under godset, som sedan skjuts in i en container. Allt går på mindre än en minut. Därefter körs de fyllda containrarna direkt ner på terminalen. Något som förväntas attrahera stål- och skogsindustrin.

– De årliga exportvolymerna av bara sågat virke ligger på cirka 13 miljoner kubikmeter, vilket skulle motsvarar 280.000 containrar om allt skulle gå med fartyg. Det ska jämföras med att vi hanterar totalt ungefär 780.000 containrar på ett år, säger Morten Brühl.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]