[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]aragraph –>
Det var i början av oktober 2019 när kvällsfärjan från Polen skulle lägga till i Ystad hamn som olyckan inträffade, vilket Ystad Allehanda rapporterat om vid flera tillfällen. Trossen fastnade i en fender vid kajen och när den sedan spändes lossnade fendern som flög iväg och träffade hamnarbetaren i huvudet.
Enligt tidningen slungades mannen omkull, förlorade medvetandet, knäckte näsbenet och fick flera av sina tänder utslagna.
Åklagare vid riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har nyligen haft uppe fallet vilket resulterade i ett strafföreläggande mot Ystad hamn och logistik AB som ansågs vara skyldiga till olyckan genom brister i säkerhetsinstruktionerna.
Enligt Ystad Allehanda skriver åklagaren i föreläggandet att Ystad hamn inte vidtagit alla åtgärder som behövts ”trots att riskerna i arbetet har varit allvarliga”. De främsta bristerna som konstaterats är att det saknats skriftliga instruktioner för hur man ska hantera olika riskmoment i arbetet. Åklagaren menar att händelsen sannolikt hade kunnat undvikas om företaget hade jobbat med bristerna. ”Arbetsgivaren har i det avseendet brustit i det systematiska arbetsmiljöarbetet och orsakat kroppsskadan”, skriver Ystad Allehanda.
Ystad hamn och logistik AB måste nu betala en företagsbot på 200.000 kronor.
[/flowy_subscriber_only]