[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]e 350 miljoner kronor.
Avtalet undertecknades av EU-kommissionen och projektets samordnare Ystads kommun. Projektkonsortiet består förutom av Ystad kommun av Ystad hamn, Polferries, Gaz System och Polskie LNG.
Större färjor
Projektet berör både Ystad och Świnoujście hamn. I Ystad hamn kommer två nya färjelägen att byggas för att kunna ta emot större färjor, inklusive roro-ramper, landbaserad elanslutning samt uppställningsytor. Dessutom kommer hamnbassängen att muddras, en ny och längre vågbrytare ska byggas, nya landområden ska skapas samt att det även ska bli möjligt att bunkra LNG i hamnen. Arbetet i Ystad hamn beräknas vara klart 2020.
LNG-färja
Namnet på projektet är Cargo capacity upgrade and LNG bunkering Świnoujście – Ystad maritime link. Projektet omfattar också bland annat bygget av ett LNG-bunkerfartyg och bakom det står Gaz System och dotterbolaget Polskie LNG. Bunkerfartyget ska stå klar 2022.
Dessutom ska Polferries utveckla en LNG-driven färja som ska trafikera Ystad–Świnoujście och som planeras sättas i trafik 2021. Kostnaden för hela projektet beräknas till 1,35 miljarder kronor. EU-pengarna kommer från Fonden för ett sammanlänkat Europa (FSE).
[/flowy_subscriber_only]