[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only] redo för att sättas in i Wallenius SOL:s trafik på sträckan Zeebrugge–Antwerpen–Karleby–Uleåborg–Kemi–Skellefteå–Travemünde med den första avgången nu på torsdag den 25 augusti. Fartyget kommer att trafikera tillsammans med systerfartyget Botnia Enabler som sattes i trafik tidigare i somras.
– Att vi nu har båda fartygen i linjetrafik är en viktig milstolpe för både oss och våra kunder. I och med detta har vi nu en kapacitet på 962 TEU på rutten. Och det varje vecka, säger Ragnar Johansson, vd på Wallenius SOL i ett uttalande.
Baltic Enabler fick i maj tillsammans med systerfartyget Botnia Enabler utmärkelsen ”Roro vessel of the Year” under konferensen Ferry Shipping Summit 2022 i Malmö. Fartygen är världens största isklassade conro-fartyg med multifuel-drift. Enligt rederiet har både Baltic Enabler och Botnia Enabler högsta möjliga miljöklass, vilket var ett av de viktigaste kraven när fartygen designades.
– Många av våra kunder bygger hela sin verksamhet på den gröna omställningen.Vi måste matcha det och med de här fartygen kan vi göra det. Enabler-fartygen släpper ut 63 % mindre växthusgaser och betydligt mindre kväveoxider (96 procent), svaveloxider (99 procent) och partiklar (99 procent) än äldre modeller, berättar Ragnar Johansson.
Karleby Tisdag 30 augusti
Uleåborg Onsdag 31 augusti
Kemi Torsdag 1 september
Skellefteå Torsdag 1 september
Travemünde Söndag 4 september
Zeebrugge Onsdag 7 september
Antwerpen (MPET) Onsdag 7 september
Antwerpen (Europort) Torsdag 8 September
[/flowy_subscriber_only]