Botnia Enabler har blivit levererad till Wallenius Sol.

Fotograf: Wallenius Sol

Kategori: RoRo | Skeppsbyggnad

Botnia Enabler levererad till Wallenius Sol

Botnia Enabler, världens största isklassade Conro-fartyg med multi fuel, har nu levererats till Wallenius Sol. Det meddelar rederiet under fredagen.
Det kinesiska varvet CIMC Raffles levererade Botnia Enabler under fredagen den 13 maj, det första av två beställda systerfartyg.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]ererats till Wallenius Sol. Det meddelar rederiet under fredagen.”} /–>

Det kinesiska varvet CIMC Raffles levererade Botnia Enabler under fredagen den 13 maj, det första av två beställda systerfartyg.

– Vi är oerhört glada och stolta över att kunna välkomna Botnia Enabler till vår flotta. Hon är efterlängtad både av oss och våra kunder, säger Ragnar Johansson, vd på rederiet.

Har svensk flagg

Botnia Enabler seglar under svensk flagg. Fartyget är 242 meter långt, 35,2 meter brett och har högsta finsk-svenska isklass för att klara de tuffa vinterförhållandena i Bottniska viken.

Fartyget kommer att lasta i två kinesiska hamnar innan hon vänder hem mot Europa och Bottniska viken. Enligt beräkningarna kommer Botnia Enabler att segla in i Antwerpen som första europeiska hamn i slutet av juni. Fartyget kommer sedan att sättas in på sin ordinarie rutt Zeebrugge-Antwerpen-Karleby-Skellefteå-Uleåborg-Kemi-Travemünde.

Rejäl kapacitetsökning

Rederiet uppger att lastkapaciteten för container på rutten kommer att öka med nästan 300 procent, från 336 TEU till 1000 TEU jämfört med det fartyg som i dag trafikerar. Rorokapaciteten ökar med nästan 100 procent.

– Det här är ett fartyg kommer att spela en viktig roll för våra kunder, som behöver mer kapacitet, och för oss och vår möjlighet att minska miljö- och klimatavtrycket, säger Ragnar Johansson.

Mer energieffektiv

Rederiet uppger vidare att Botnia Enabler är mer energieffektiv per transporterad lastvikt än äldre fartyg och kommer enligt IVL:s beräkningar att minska utsläppen av växthusgaser med 63 procent, samt även med kväveoxider (96 procent), svaveloxider (99 procent) och partiklar (99 procent).

Systerfartyget Baltic Enabler är beräknad för leverans senare i sommar.

FAKTA: Botnia Enabler

Isklass: 1A Super
Fartygstyp: Conro
Längd: 242 m
Bredd: 35,2
Dödvikt: 27.000 ton
Lastkapacitet: 5.800 filmeter
Maxhastighet: 20 knop
Motorer: Multi-fuel (kompatibel med LNG, LBG, diesel och syntetisk diesel)

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]