[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]an som Thun Britain levererades till Thun Tankers från varvet Ferus Smith i tyska Leer. Leveransen ägde rum i Delfzijl, Nederländerna. Fartyget är det andra i en serie om två där Thun Blyth var först ut att levereras i november 2020.
Charter för Geos
Precis som Thun Blyth är Thun Britain långtidsbefraktad till Geos Group. Båda fartygen är så kallade NaabsaMax-fartyg om 4.250 dwt och med en tankkapacitet på 5.000 kubikmeter. Fartygen är konstruerade för att kunna göra ett maximalt lastintag i nischhamnar med stor tidvattenskillnad. Naabsa står för ”not always afloat but safely aground”.
– Med två högkvalitativa NaabsaMax-fartyg kan vi erbjuda en ökad flexibilitet inom detta nischsegment. Dessa tankfartyg har byggts med den absolut senaste designen, vilket ger Geos Group Ltd och deras kunder tillgång till de mest effektiva och hållbara transportlösningarna som finns tillgängliga i detta segment, säger Joakim Lund, CCO på Thun Tankers BV i ett pressmeddelande.
Maximerat lastintag
Enligt rederiet har fokus under designarbetet varit att maximera fartygens lastintag och förbättra prestandan under anlöp i hamn för att kunna erbjuda större volymer till den typen av nischhamnar.
Management sköts av MF Shipping Group och fartyget har nederländsk flagg. Fartygens längd är 79,95 meter, bredden är 15 meter och djupgåendet ligger på max 6,8 meter.
[/flowy_subscriber_only]