[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]>
Under måndagsmorgonen anlände Thun Blyth till Blyth i England för att ta ombord sin första last, det efter att ha lämnat Eemshaven där fartyget lämnades över till rederiet från varvet Ferus Smit i Leer.
– Vi tog över båten i fredags. Sedan gjorde vi de sista förberedelserna innan hon lämnade Eemshaven i måndags kväll, säger Joakim Lund, CCO på Thun Tankers till Sjöfartstidningen.
Första av två fartyg
Thun Blyth är det första fartyget av två så kallade NaabsaMAX-tankfartyg om 4.250 dwt från Ferus Smit till Thun Tankers. Fartygen är konstruerade för att kunna göra ett maximalt lastintag i nischhamnar med stor tidvattenskillnad. Naabsa står för ”not always afloat but safely aground”.
Charter för Geos
Thun Blyth är långtidsbefraktad till Geos Group som även tar in systerfartyget på TC. Management sköts av MF Shipping Group och fartyget har nederländsk flagg.
Det som gör Joakim Lund extra stolt är att fartyget byggts så nära den marknad som de ska operera på.
– Det är fantastiskt både ur ett miljö- och ekonomiperspektiv att man kan bygga en båt så nära sin marknad. I det här fallet är det bara en resa på ett dygn från varvet till sysselsättningen och det känns väldigt fint, säger Joakim Lund.
Unikt fartyg
Fartygens längd är 79,95 meter, bredden är 15 meter och djupgåendet ligger på max 6,8 meter. Tankkapaciteten är 5.000 kubikmeter.
– De kan ta in större lastvolymer till dessa hamnar än något annat tankfartyg hittills, säger Joakim Lund, CCO på Thun Tankers.
I nummer 1/21 av Sjöfartstidningen kommer en större presentation av Thun Blyth.
[/flowy_subscriber_only]