Fotograf: Thun Tankers

Kategori: Skeppsbyggnad

Thun beställer Naabsa-tanker nummer två

Thun Tankers BV beställer sitt andra produkttankfartyg av NaabsaMax-design som är specialkonstruerat för att anlöpa hamnar med begränsningar på grund av tidvatten.

Nybygget blir på 4.250 dwt och ska levereras i maj 2022. I likhet med ett tidigare beställt systerfartyg ska det nu beställda tankfartyget gå i långtidscharter för brittiska Geos Group Ltd. Fartygen byggs av det nederländska varvet Ferus Smit.

Står tryggt på bottnen

Naabsa står för ”Not Always Afloat But Safely Aground” och innebär att fartygets skrovform är anpassad för att vila på bottnen i hamnar med stor tidvattensskillnad. Fokus har lagts på att maximera nybyggets lastkapacitet och förbättra prestandan i hamn genom att öka laststorlekarna i begränsade nischhamnar.

– Med två tankfartyg av NaabsaMax-storlek kan vi erbjuda ökad flexibilitet i detta nischsegment. Fartygen byggs till den absolut senaste designen och ger Geos Group och dess kunder tillgång till den mest hållbara och effektiva transportlösning som finns inom detta segment, säger Joakim Lund, CCO, Thun Tankers BV, i ett pressmeddelande.

Skräddarsydd lösning

– Vi strävar alltid efter att möta våra kunders olika krav med skräddarsydda lösningar. I dessa speciella tider är vi speciellt glada att kunna leverera på detta löfte med ett specialbyggt tankfartyg för vår samarbetspartner Geos Group, säger Johan Källsson, vd, Erik Thun AB.

Geos Group räknar med att fartygen ska ge tillväxt i verksamheten.

– Genom att förfoga över två NaabsaMax-fartyg kan vi stärka vår position på marknaden och fortsätta att erbjuda skeppningslösningar som gör oss mångsidigare för våra kunder. De erbjuder flexibilitet och tillgång till nischhamnar runt Storbritannien tillika att de försäkrar att vår flotta är modern och i framkant vad gäller design, säger Barry Newton, vd, Geos Group Ltd.