Thun Blyth på botten i St Peter Port på Guernsey.

Fotograf: Elliott Cockett

Kategori: Tank

Lyckad bottenkänning för Thuns nybygge

Inte alltid flytande, men alltid säkert på grund. Det är devisen för Thun Tankers nya fartyg i NaabsaMAX-klassen. Nyligen stod Thun Blyth på botten för första gången.

Det var i november som Thun Tankers tog leverans av det första fartyget av två i rederiets nya NaabsaMAX-klass, Thun Blyth, från varvet Ferus Smit i Leer, Nederländerna. Fartyget är specialbyggt för att kunna gå till så kallade Naabsahamnar, vilket betyder ”not always afloat but safely aground”. Det är hamnar som specialanpassats för att fartyg ska kunna lägga till på ett säkert sätt trots så stora tidvattensskillnader att fartyget behöver stå på botten.

– Bottnen där är toppad med ett sandlager. Därunder finns en ordentlig bädd som båten kan stå på, säger Joakim Lund, CCO på Thun Tankers till Sjöfartstidningen.

Lyckad första Naabsaresa

I förra veckan gjorde Thun Blyth sin första Naabsaresa från Rotterdam till St Peter Port på kanalön Guernsey där vattennivån kan skilja så mycket som tio meter. Fartyget gick in i hamnen tidigt under morgonen den 17 december för att sedan stå på botten några timmar senare, helt enligt konceptet.

– Denna båt kommer att cirkla runt Storbritannien och gå till hamnar runt Skottland men också till kanalöarna. Det handlar ofta om små hamnar och små platser, säger Joakim Lund.

Thun Blyth anlöper St Peter Port på Guernsey.

Första av två fartyg

Thun Blyth är det första fartyget av två i serien. De ligger på 4.250 dwt, har en längd på 79,95 meter och en tankkapacitet på 5.000 kubikmeter.

– De kan ta in större lastvolymer till dessa hamnar än något annat tankfartyg hittills, säger Joakim Lund.

Thun Blyth är långtidsbefraktad till Geos Group som även tar in systerfartyget på TC. Management sköts av MF Shipping Group och fartyget har nederländsk flagg.

Läs mer om Thun Blyth i nummer 1/21 av Sjöfartstidningen som kommer ut den 29 januari 2021. Teckna din prenumeration här.