Fotograf: Sjöfartsverket

Kategori: Politik | Säkerhet

”Temporära lösningar duger inte”

Svensk Sjöfart, Seko Sjöfolk och Sjöbefälsföreningen uppmanar infrastrukturminister Tomas Eneroth att lösa helikoptersituationen på Sjöfartsverket. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]n på Sjöfartsverket. 

Parterna skriver i ett brev att man är djupt oroade över Sjöfartsverkets ekonomiska situation. ”Situationen har lett till att Sjöfartsverket ökat användaravgifterna den 1/1 2017 samt 1/1 2018 med över 200 miljoner kronor per år. Att detta hämmar möjligheterna att nå de transport- och klimatpolitiska målen är uppenbart och väl framfört”, skriver de i brevet som är undertecknat av Rikard Engström, vd på Svensk Sjöfart, Kenny Reinhold, ordförande Seko Sjöfolk och Mikael Huss, vd på Sjöbefälsföreningen.  

Hela processen

En del av problematiken är kopplad till Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar och rör hela processen, från upphandling, tekniska fel och brister till bemanningsrelaterade tvister, skriver man. 

”Konsekvensen ställs på sin spets när Sjöfartsverket drar bort helikopterverksamheten som varit stationerad på Gotland men också i andra fall där endast begränsad tillgång till helikopterresurser funnits längs Sveriges kuster. Situationen är högst bekymmersam för handelssjöfarten dels ur perspektivet som hjälpande men också ur perspektivet att man kan behöva hjälp av den verksamhet som man de facto betalar för via Sjöfartsverkets avgifter.”

Ekonomiskt som organisatoriskt

De tre parterna menar att temporära lösningar på ett permanent problem inte duger och att det finns all anledning att se över möjligheten att bedriva helikopterverksamhet på ett effektivare sätt, såväl ekonomiskt som organisatoriskt, antingen inom Sjöfartsverket eller under annan huvudman. Det behövs också, enligt parterna, en större tydlighet i vad helikoptrarna ska användas till och hur de ska finansieras. 

Olyckan i Finland

”Även om helikoptersituationen inte kunnat avhjälpa den yttersta konsekvensen av den tragiska olycka i Finland nyligen, där två besättningsmän på en lotsbåt förolyckades, aktualiserar det problematiken. Vi vill att regeringen agerar för att situationen ska kunna lösas på ett ekonomiskt och praktiskt rimligt sätt innan det får konsekvenser i form av trafikstörningar eller att allvarliga eller livshotande tillbud inträffar.”

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]