Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Ekonomi | Passagerarsjöfart

Tallink förbättrar lönsamheten

AS Tallink Grupp omsatte 190,2 miljoner euro under första kvartalet 2015, jämfört med 188,2 miljoner motsvarande period 2014.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]motsvarande period 2014.

Vinterns lågsäsong och en nedgång av antalet ryska resenärer återspeglas i första kvartalets resultat för AS Tallink Grupp. Rörelseresultatet (EBITDA) uppgick till 19,5 miljoner euro (4,5 miljoner) under det första kvartalet 2015. För perioden redovisas en nettoförlust om 13,3 miljoner euro (-23,3 miljoner).

Färre passagerare

Tallink Grupp uppger att koncernen genomfört olika operativa förändringar, vilka gav upphov till minskade passagerarvolymer men förbättrade omsättningen och lönsamheten.

På samtliga linjer transporterade Tallink 1,8 miljoner passagerare under det första kvartalet, vilket är 5,9 procent färre än motsvarande period året innan.

Sea Wind flyttades

På linjerna mellan Sverige och Finland var nedgången 1,3 procent på passagerarsidan och 26 procent på lastsidan. Bortfallet på lastsidan berodde främst på att trafiken med Sea Wind upphörde mellan Stockholm och Åbo i december 2014.

I trafiken mellan Finland och Estland ökade omsättningen med 2,7 procent tack vare en ökning om 21,3 procent av antalet lastenheter. En bidragande orsak var att Sea Wind flyttades från till linjen Helsingfors–Tallinn. Antalet passagerare minskade med 1,8 procent.

Mindre kapacitet

I trafiken mellan Sverige och Estland är kapaciteten lägre på grund av att Baltic Queen ersatts av Romantika med ett mindre antal hyttplatser. Antalet passagerare i denna trafik minskade med 9,9 procent och antalet lastenheter med 10,4 procent.

Samma fenomen noteras för linjen Sverige–Lettland, som opereras med ett fartyg i stället för tidigare två. Nedgången var 41,2 procent i antal passagerare och 59,6 procent i antal lastenheter.

Tallink uppger att uppgraderingen av fartygen i kombination med operativa förändringar har resulterat i en ökning av de genomsnittliga ombordintäkterna per passagerare med 3,5 procent.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Anonymous

    okej ??? hur kan det vara bra??? eller är det positivt tänkande?!

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]