[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]r tredje kvartalet 2015.
AS Tallink Grupp omsatte 717,6 miljoner euro under de tre första kvartalen 2015, vilket innebär en ökning med 2,9 procent jämfört med motsvarande period 2014. Rörelseresultatet EBITDA ökade med 41,9 miljoner till 151,5 miljoner euro och nettovinsten med 41,5 miljoner till 60,4 miljoner euro.
Kvartal tre 2015 ökade omsättningen med 4,2 procent till 273,6 miljoner euro. Rörelseresultatet EBITDA ökade med 20,1 procent till 76,8 miljoner euro och nettovinsten med 25,1 procent till 45,2 miljoner euro.
Volymökning
Under tredje kvartalet 2015 transporterade Tallink sammanlagt 2,7 miljoner passagerare, vilket innebär en ökning på 5,5 procent jämfört med tredje kvartalet 2014. Volymökningen medförde också att omsättningen i butiker och restauranger ombord ökade med 6,8 procent. Rederiet uppger också att uppgraderingen av fartygens restauranger och butiker i kombination med driftsförändringar har inneburit högre genomsnittliga intäkter ombord per passagerare.
Däremot har intäkterna från utchartrade fartyg minskat under tredje kvartalet på grund av att två fartyg har sålts under andra kvartalet 2015.
Rekord på Finska viken
I trafiken mellan Finland och Estland ökade omsättningen under tredje kvartalet 2015 med 5,6 procent tack vare en volymökning på passagerarsidan på 8,9 procent. I juli noterade Tallink alla tiders rekordsiffror på 600.000 passagerare för denna linje på en månad. Inom frakttrafiken var ökningen 15,3 procent under det tredje kvartalet tack vare färjan Sea Wind som från och med början av 2015 flyttades från Ålands hav till trafiken över Finska viken.
Ökar på Ålands hav
Även på linjerna mellan Sverige och Finland noterar Tallink en betydande volymökning. Under årets tredje kvartal ökade omsättningen med 6,5 procent tack vare en tillväxt på 8,4 procent för passagerarvolymerna. Däremot minskade antalet lastenheter med 28,2 procent vid en jämförelse mellan tredje kvartalen 2015 och 2014 på grund av tidigare nämnda omplacering av ropax-färjan Sea Wind.
I trafiken mellan Sverige och Estland noteras en ökning på 1,5 procent för passagerare medan lastvolymerna gick ned med 8,3 procent under tredje kvartalet. På linjen Stockholm–Riga, där trafiken i år opereras med endast ett fartyg, minskade antalet passagerare med 25,6 procent och antalet lastenheter med 35,2 procent.
[/flowy_subscriber_only]