Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Ekonomi | Passagerarsjöfart

Tallink förbättrar kraftigt

Tallink redovisar ett bra resultat för 2015 med en fördubbling av nettovinsten.  

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ing av nettovinsten.  

AS Tallink Grupp noterar rekordhög omsättning för 2015 med 945,2 miljoner euro, en ökning med 2,6 procent jämfört med året innan. Rörelseresultatet EBITDA förbättrades med 20,5 procent till likaså rekordhöga 181,4 miljoner euro. Årets resultat efter skatt är 59,1 miljoner euro, vilket innebär mer än en fördubbling av fjolårets resultat.

Resultatförbättringen uppges bero på högre passagerarsifror, bättre intjäning per passagerare ombord, högre charterintäkter och lägre operativa kostnader.

Fler passagerare

Sammanlagt transporterade Tallinks färjor 9 miljoner passagerare under 2015, vilket innebär en ökning med 1,1 procent jämfört med 2014.

I trafiken mellan Finland och Estland ökade antalet passagerare med 5 procent och antalet lastenheter med 17,9 procent. Linjerna mellan Sverige och Finland uppvisar en 4,1 procentig ökning av antalet passagerare, främst tack vare fler avgångar än under 2014, medan lasttrafiken gick ned med 26,2 procent räknat i antal enheter. På lastsidan kan nedgången direkt härledas till att ropax-fartyget Sea Wind togs ur trafik från linjen Stockholm–Åbo i början av 2015.

I trafiken mellan Stockholm och Riga minskade antalet passagerare med 32,2 procent och lastenheter med 46,5 procent eftersom trafiken har opererats med ett fartyg sedan mitten av 2014.

Reducerade bunkerkostnader

Lägre bunkerpriser möjliggjorde en smidig övergång till bränsle med låg svavelhalt. Tallink uppger att koncernens genomsnittliga bunkerpris var fem procent lägre under 2015 jämfört med 2014. Årets totala bunkerförbrukning minskade med 13 procent tack vare optimering av fartygens drift och förändringar i flottan. Därmed reducerades bunkerkostnaderna med 20 miljoner euro jämfört med 2014.

Under 2015 sålde Tallink tre fartyg. Koncernen uppger att den totala intäkten från försäljningarna på 115,4 miljoner euro huvudsakligen används för att återbetala lån och för handpenning för den nya LNG-drivna färja som beställdes under året.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]