Fotograf: Kogas

Sydkoreanskt avtal

Det västsvenska LNG-klustret har inlett ett samarbete med en av världens största LNG-importörer – sydkoreanska Kogas.

LNG PROJEKT LNG, flytande naturgas, som drivmedel för handelsfartyg är allt mer på tapeten – nationellt som internationellt i takt med strängare miljökrav.

Fartyg med LNG som drivmedel slår flera flugor i en smäll; utsläppen av NOx och partiklar är mycket låga och svavelutsläppen försvinner helt. Dessutom ger flytande naturgas lägre innehåll av kol per energienhet.

I Sverige är det framförallt företag lokaliserade i Göteborg med omnejd som driver på gasutvecklingen. Detta har nu resulterat i att den statliga sydkoreanska energikoncernen Kogas skrivit ett samarbetsavtal med SSPA, FKAB, White Smoke och Svenskt Marintekniskt Forum.

– Grunden till avtalet bygger egentligen på två saker. Dels har Business Region Göteborg och Kogas inlett ett samarbete där man ska försöka utveckla nära samarbeten mellan Sverige och Sydkorea inom biogas, naturgas och bioDME. Detta ligger på en rätt hög nivå där tjänstemän och politiker träffas. Dels så har vårt ship-to-ship-koncept för LNG uppmärksammats mycket internationellt, och det är väldigt kul att det kunnande vi har byggt upp i Västsverige nu premieras i ett samarbete med Kogas, säger Johan Algell, White Smoke.

Projektet ”LNG Bunkering Ship to Ship” är ett samarbete mellan Svenskt Marintekniskt Forum, Göteborg Energi, FKAB, DNV, Cryo AB och White Smoke AB som fokuserar på teknik- och systemutmaningarna med LNG-bunkring i hamn mellan fartyg. Parterna har tagit fram en generell bunkringsprocedur som har godkänts av DNV. 

Enligt Kogas-avtalet ska de svenska företagen utvärdera möjligheterna för ett sydkoreanskt infrastruktursystem för LNG-leveranser till gasdrivna fartyg. Inom uppdraget ska man bland annat titta på nationella och internationella regelverk, göra en prognos på efterfrågan samt utföra riskanalyser.

– Det är ett omfattande arbete uppbyggt på flera delar med mycket informationsinsamling, där vi går igenom allt ifrån handelsmönster till regelverk. Och man ska inte glömma bort att Kogas är en statlig koncern, så de stora varven som till exempel Samsung finns också med i bakgrunden även om vi inte har haft någon direktkontakt med dem. Flera frågor är relevanta för dem; vilka typer av fartyg behöver byggas och till vilken kostnad?

Enligt Johan Algell ser Kogas en stor potential för en fartygsbaserad LNG-marknad.

– Sydkorea är ett väldigt miljömedvetet land och man har en intensivare fartygstrafik kring sina kuster än Sverige med flera stora trafikintensiva hamnar. Så intresset för miljövänligare drivmedel är stort.

Projektet pågår fram till april 2011 då rapporten ska presenteras på en gemensam workshop. 

– Detta blir basen för ett vidare arbete med LNG. Kogas har redan frågat oss om nästa steg, men just nu finns inget konkret. Men visst vore det kul att fortsätta samarbetet även efter våren. 

Kogas driver flera regasifieringsanläggningar och har över 270 mil gasledning i Sydkorea. All gas inhandlas från världsmarknaden. År 2006 hade koncernen intäkter på USD 11,2 miljarder.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.