EU förlänger skatterabatten för landel.

Fotograf: Fredrik Davidsson

Kategori: Hamn/Logistik

Stor satsning på landel i Göteborgs Hamn

Stena Line och Göteborgs hamn har anslutit Stena Lines, för Göteborg–Kiel, nya färja Stena Germanica till landel.

Stena Line hade tidigare landanslutning för elen till sina tysklandsfärjor, liksom för danmarksfärjorna, men i och med bytet av färjor som inleddes med nya Germanica i höstas och fortsätter med Scandinavica i vår, har det varit ett glapp.

– Det här är en unik installation. Det fina med den här anläggningen är att vi kan mata fartyg från land oavsett om fartyget använder 50 eller 60 Hz, säger Niclas Johansson, enhetschef för ABB Substations som levererat anläggningen tillsammans med Cavotec och Processkontroll.

Den stora vinsten med att ansluta fartyg till landel när de ligger till kaj är minskade utsläpp till luften eftersom hjälpmaskineriet ombord kan stängas av.

– Arbetsmiljön ombord blir mycket bättre också, i och med att det blir tyst i maskinrummet. Ombord finns en stor transformator som tar ner strömmen från 10 kV till 400 volt, det är inte rocket science. Allting sköts från båten utan hjälp från någon iland, man kör armen, tar in kabeln och kopplar in den. Sedan fasas landelen in via switchboarden som vilken hjälpkärra som helst, säger Per Wimby, teknisk driftschef på Stena Line.

– Vi hoppas att det här ska bli en referensanläggning som vi kan visa upp för många hamnar jorden runt, säger Niclas Johansson.

Landel är inget nytt, det har funnits i Göteborg i 10 år och finns i USA för många olika typer av fartyg, men många hamnar har tvekat att investera inte bara på grund av kostnader utan också i brist på standard. Nu finns en ISO-standard långt framskriden som de inblandade i projektet i Göteborg tror ska vara antagen och officiell innan året är slut.

– Nu finns en standard för egentligen hela systemet, säger Ismair Fazlagic från ABB Substations.

– Det här är första gången vi gör samarbetar med Göteborgs hamn om landel, tidigare har vi gjort det själva. I systemet från 1989 hade vi 10 kablar som kopplades in in på fartyget, idag räcker det med en. Det ä tack vare att vi gått över till högspännning. Totalt rör det sig om investeringar på 5 miljoner per båt och 10 miljoner i land, säger Per Wimby.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.