Fotograf: Stena Line

Kategori: Passagerarsjöfart | RoRo | Skeppsbyggnad

Stena Estrid har lämnat dockan

Första fartyget i Stena Lines nya ropax-serie har lämnat torrdockan på Avic Weihai Shipyard i Kina. Fartyget heter Stena Estrid. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]et heter Stena Estrid. 

Stena Estrid är en av tre E-Flexerfärjor som ska gå i trafik på Irländska sjön. Hon planeras gå i trafik mellan Dublin och Holyhead i början av 2020. De följande två planeras börja trafikera linjen Liverpool–Belfast under 2021.

– Det känns fantastiskt bra att vi har nått ännu en milstolpe i vår nybyggnadsprocess när Stena Estrid för första gången flöt och framgångsrikt manövrerades ur torrdockan. Nu väntar en intensiv fas i bygget när inredningen ska komma plats innan hon styr mot Europa och trafikstarten på Irländska sjön, säger Stena Lines vd Niclas Mårtensson, som själv var på plats på varvet, i ett pressmeddelande.

Större och ännu större

E-Flexerkonceptet beskrivs som en ny generation ropax-fartyg med fokus på energieffektivitet och flexibilitet. De tre fartygen som byggs för trafik på Irländska sjön uppges bli större än tidigare liknande färjor, 214,5 meter långa, och får en total kapacitet på 3.100 längdmeter och 1.000 passagerare.

Utöver de tre fartyg som nu är i konstruktion har Stena Line beställt ytterligare två E-Flexer-fartyg av en större design som ska levereras under 2022. Dessa blir 240 meter långa och får kapacitet för 3.600 längdmeter last och 1.200 passagerare.

Tror på Irländska sjön

Beställningen är en miljardinvestering och är ett bevis på hur strategisk viktig verksamheten på Irländska sjön är för Stena Line.

– Vi tror på fortsatt tillväxt på Irländska sjön och vill ge våra resenärer och fraktkunder den bästa möjliga transportupplevelsen. Jämfört med nuvarande färjor kommer Stena Estrid ha många fördelar, till exempel snabbare lastning och lossning, modern och luftig skandinaviskt inspirerad design som bland annat inkluderar en avdelning med Skylight-fönster, en Hygge Lounge och en uppgradering av Stena Plus-konceptet, säger Niclas Mårtensson.

Skön eller älskad

Stena Line berättar i pressmeddelandet också att namnet Stena Estrid är kopplat till Stena Lines Skandinaviska ursprung. Estrid är ett fornnordiskt namn och en östnordisk variant av Astrid, är vanligt förekommande på runstenar och betyder skön eller älskad.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]