[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ång hemresa mot Europa.
– Efter sex års planering och byggande känns det fantastiskt att äntligen få den första av våra nya fem fartyg levererade. Nu börjar förberedelserna för hemresan och snart är hon på väg hem till Irländska Sjön där hon ska gå i trafik på linjen Holyhead till Dublin i början av januari nästa år, säger Bjarne Koitrand, Teknisk direktör på Stena Line på varvet i Weihai, i ett pressmeddelande.
Första E-flexern
Sjöfartstidningen har tidigare skrivit om fartyget, som är den första av fem ropaxar av E-flexermodell. Av Stena Line beskrivs Stena Estrid som en av världens mest bränsleeffektiva färjor.
Efter hemresan till Europa ska hon sättas in i linje mellan Dublin och Holyhead i början av 2020.
– Leveransen av Stena Estrid är en viktig milstolpe för Stena Line och inte minst vår verksamhet på Irländska sjön där tre av världens mest moderna och bränsleeffektiva färjor snart är i trafik, sa Niclas Mårtensson som var på plats vid varvet i Weihai.
Stena Estrid är 215 meter lång och har en lastkapacitet på 3.100 filmeter samt 120 personbilar. Ombord finns utrymme för upp till 1.000 personer, inklusive besättning.
Flera leveranser på tur
Under loppet av ungefär ett år får Stena Lines verksamhet på Irländska sjön nytillskott av tre färjor: Estrid, Edda och Embla.
Näst ut av E-flexerfärjorna att levereras är Stena Edda som är planerad att gå mellan Belfast och Liverpool från våren 2020. 2021 kommer även det tredje fartyget i serien, Stena Embla, att trafikera samma sträcka.
[/flowy_subscriber_only]