Fotograf: Fredrik Davidsson

Kategori: Fartygsaffärer | Fartygsutrustning | Skeppsbyggnad

Stena döper sista Suezmaxen

Stena Bulks senaste nybygge döps till Stena Sunrise. Suezmax-fartyget fick namnet vid en ceremoni idag den 31 januari på varvet Samsung Heavy Industries i Geoje utanför Busan i Sydkorea.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]anför Busan i Sydkorea.

Gudmor är Inge Widjaja som är fru till ägaren av Stena Bulks senaste stora samarbetspartner, palmoljeproducenten Golden Agri Resources.
 
– Det här är den sista Suezmaxen men jag är säker på att vi hittar på något annat i framtiden, sade Dan Sten Olsson, Stenas koncernchef och huvudägare, till de runt 100 personer som samlats för dopceremonin.
 
Lastar direkt

Stena Sunrise sätts in i Suezmax-poolen som rederiet driver tillsammans med det statliga angolanska oljebolaget Sonangol.

– Den går rakt in i samarbetet med Sonangol med en typisk nybyggnadslast, gasolja från Asien till Europa. Hon kommer att vara mindre än ett dygn i ballast. Det är väl ingen jättebra resa men det är billigare än att gå i ballast hela vägen till Västafrika, säger Stena Bulks vd Erik Hånell.

Effektiva fartyg

Stena Sunrise mäter 274 meter på längden och 41 meter på bredden och dödvikten är 158.000 dwt.
 
En rad åtgärder för att minska bunkerförbrukningen har byggts in på de sju suezmaxarna från Samsung, som säger att säger att fartygen jämfört med en konventionell tanker i samma storleksklass drar 15 procent mindre bunker. Sju av dessa 15 procent kommer från förbättringar av skrov och komponenter runt propeller och roder. Resterande åtta procents besparing kommer genom en nedgraderad huvudmaskin och en större propeller än vad som är normalt.
 
Fartygsdesignen är framtagen i samarbete mellan Samsung och Stena Teknik.
 
– De är 10 till 15 procent effektivare, vilket är fakta som jag baserar jag på verkliga siffror. Det är det som gör att vi kan ta laster som andra inte kan ta, säger Erik Hånell.
 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]