Stena Danica har legat stilla sedan 23 mars. Under tiden har fartyget fräschats upp ordentligt.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Passagerarsjöfart

Stena Danica återvänder

Efter att ha legat stilla sedan i slutet av mars har nu Stena Line beslutat att sätta Stena Danica i trafik igen mellan Göteborg och Frederikshavn.
På grund av coronapandemin har Stena Danica legat stilla vid kaj i Göteborg sedan den 23 mars. Trafiken mellan Göteborg och Frederikshavn har istället körts med de mer fraktfokuserade fartygen Stena Jutlandica och Stena Vinga. Men under torsdagen meddelande Stena Line att de återinsätter Stena Danica från och med den 1 juli. Färjan kommer därmed att ersätta Stena Vinga som kommer att gå till varv för underhållsarbeten.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]org och Frederikshavn har istället körts med de mer fraktfokuserade fartygen Stena Jutlandica och Stena Vinga. Men under torsdagen meddelande Stena Line att de återinsätter Stena Danica från och med den 1 juli. Färjan kommer därmed att ersätta Stena Vinga som kommer att gå till varv för underhållsarbeten.

Orsaken till beslutet är att Stena Line märkt ett allt större intresse för att få göra dagsturer med rederiets fartyg på linjen.

– Vi gör detta för att vi ser ett ökande intresse och förbättrat bokningsläge för våra dagsturer till Danmark och vi kan inte köra den typen av dagsturer men Jutlandica och Vinga på samma sätt, säger Carl Mårtensson, presschef på Stena Line.

För att garantera säkerheten ombord har rederiet satsat på ett flertal åtgärder. Utbudet ombord blir något begränsat liksom öppettiderna i restauranger, barerna och butikerna. Fartyget kommer att städas och desinficeras på ytor som kommer i kontakt med många människor, exempelvis räcken, knappar och handtag. Dessutom går fartyget med en kraftigt reducerad kapacitet.

– Danica kan ta 2.250 maximalt, men nu kommer vi att ha mellan 300 och 700 beroende på avgång. Men ska komma ihåg att vi går från i stort sett helt obefintliga nivåer till att köra med en tredjedel av kapaciteten. Så det är långt ifrån normalt, men ändå en ljuspunkt, säger Carl Mårtensson.

Planen är att fartyget ska köra mellan en till två avgångar per dag under sommarmånaderna juli och augusti.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]