Under tisdagen påbörjades bygget av det första av Terntanks två LNG/LBG-drivna nybyggen på CMJL.

Fotograf: Terntank

Kategori: Skeppsbyggnad | Tank

Steel cutting för Terntanks nybygge

Under tisdagen påbörjades bygget av det första av Terntanks två LNG/LBG-drivna biobränsletankfartyg med hybridbatterisystem på varvet China Merchants Jinling.
Det är en vidareutveckling av rederiets Avic-serie som började byggas under tisdagen genom steel cutting av ett första fartyg, AD 0077. Två fartyg på 15 000 dwt är beställda från CMJL, tidigare AVIC Dingheng Shipbuilding, under projektnamnet Avic Series 2.0.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]>

Det är en vidareutveckling av rederiets Avic-serie som började byggas under tisdagen genom steel cutting av ett första fartyg, AD 0077. Två fartyg på 15 000 dwt är beställda från CMJL, tidigare AVIC Dingheng Shipbuilding, under projektnamnet Avic Series 2.0.

– Vi såg en vilja och en potential i varvet när vi kom dit 2013. Efter att vi nu haft de första fyra fartygen Ternsund, Ternfjord, Tern Sea och Tern Ocean i drift i tre, fyra år så konstaterade vi att våra kunder, besättningarna och rederiet är mycket nöjda med det varvet, säger Tryggve Möller, ägare till Tärntank Ship Management AB, till Sjöfartstidningen.

Genom de nya fartygen har rederiet satsat stort på att ta ytterligare steg mot en koldioxidneutral sjöfart och en minskad miljöpåverkan.

– Våra mål med att minska koldioxidutsläppen med 40 procent genom minskad bränsleförbrukning och LNG-drift var uppnådda genom den första serien. Nu fortsätter vi resan mot målet en fossilfri shipping med hybridteknik och över tid även bioinblandning med fartyg som minskar koldioxidutsläppen med upp till 85 procent, säger han.

Terntank bygger två LNG/LBG-drivna biobränsletankfartyg med hybridbatterisystem. Foto: Terntank

Förutom dual fuel-maskineri som kan drivas på flytande biogas (LBG) eller naturgas (LNG), så får nybyggena ett hybridbatterisystem.

– På så sätt kan vi eliminera användandet av hjälpmotorkraft vid ankomst och avgång från hamn, säger Tryggve Möller.

Fartygen kommer dessutom att utrustas med anslutningar för landström för att de inte ska behöva ligga i hamn med hjälpmaskinerna i gång för att på så sätt eliminera utsläppen i hamn helt.

– Detta är både kostsamt och tekniskt komplicerat på grund av att inkopplingen ska utföras i ett explosionsområde, säger han.

Fartygen kommer dessutom att utrustas med ny digital teknik.

– All utveckling som rederiet gör ihop med kunder, hamnar, STM och fartygsagenter inom just in time kan samköras för att optimera fartygsoperationen både för miljön och ur ett effektivitetsperspektiv, säger Tryggve Möller.

Fartygen är designade av Kongsberg (tidigare Rolls-Royce Commercial Marine) i samarbete med Terntank. När det gäller anslutningen för landström har rederiet jobbat i ett nära samarbete med Göteborgs hamn.

– Nu hoppas vi och tror att Göteborgs hamn tar ett investeringsbeslut senare i höst och kopplar in grön el på kajerna i Skarvikshamnen lagom tills det att första fartyget kommer runt nyår 2021, säger Tryggve Möller. 

De två nybyggena ska sättas i trafik på Östersjön och Nordsjön under 2021. Det första, AD077, kommer att levereras under november 2021 och det andra, AD0078, kommer i februari 2022.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]