I juni inleddes arbetet med att bygga Terntanks första av de tre beställa hybridtankfartygen med vindassistans.

Fotograf: Terntank

Kategori: Skeppsbyggnad | Tank

Steel cutting av Terntanks första nybygge

Arbetet med att bygga Terntanks första av de tre beställda hybridtankfartygen med vindassistans är nu igång. Nyligen inleddes en steel cutting av det första fartyget.
Det var under torsdagen den 10 juni på China Merchants Jinling-varvet i Kina som steel cuttingen inleddes av Terntanks första fartyg i serien med vind- och metanoldrivna hybridtankfartyg på 15.000 dwt.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]sta fartyget.”} /–>

Det var under torsdagen den 10 juni på China Merchants Jinling-varvet i Kina som steel cuttingen inleddes av Terntanks första fartyg i serien med vind- och metanoldrivna hybridtankfartyg på 15.000 dwt.

Får ihopfällbara segel

Rederiet beställde de tre fartygen i november 2022 i en serie som Terntank kallar Hybrid Solution Plus. Fartygen kommer att utrustas med ihopfällbara segel samt dual fuelmaskineri som möjliggör användning av e-metanol, vilket enligt Terntank gör fartygen till nästa generations produkttankfartyg och föregångare när det gäller att nå de klimatmål som ställts upp av IMO.

– Genom att lägga till segel och drift med metanol kan vi ytterligare minska utsläppen och därmed framgångsrikt möta nuvarande och framtida krav i EU, IMO, samt vårt NET ZERO-mål till 2040, säger Tryggve Möller som idag äger och driver Terntank tillsammans med Rigmor Möller, Annika Kristensson och John Sten.

På de två senast levererade fartygen Tern Island och Tern Fors reducerades utsläppen av koldioxid med 40 procent. På nybyggena i den efterföljande serien kan koldioxidutsläppen reduceras med ytterligare 8 procentenheter genom systemet med assisterande vindkraft.

I juni genomfördes steel cuttingen på China Merchants Jinling-varvet i Kina Foto: Terntank

Redan prisats före byggstart

Fartygen i den nya serien blir skräddarsydda för att transportera en mängd flytande laster och kommer att få 14 lasttanksegregeringar.

Det första av de tre fartygen i serien kommer att chartras av NEOT och levereras i mars 2025. De två efterföljande, som chartrats av Neste, kommer att levereras under andra halvan av 2025 respektive i början av 2026.

Fartygen, som designats av Terntank och Kongsberg, blir isförstärkta och utrustade med Terntanks Hybrid Solution, vilket inkluderar elförsörjningssystem, batteripaket och landströmsanslutning.

I juni fick Terntank ett kvitto på att satsningen är rätt väg för framtiden, genom priset Next Generation Ship Award som delades ut under mässan Nor-Shipping i Oslo. Rederiet tog hem priset i konkurrens med tre andra projekt.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]