[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only] inleddes den 1 juni med en steel cutting-ceremoni på varvet China Merchants Jinling Shipyard (Weihai). Fartyget ska få namnet Finnsirius och gå i trafik mellan Sverige och Finland från juli 2023.
Den 235 meter långa Finnsirius får kapacitet för 1.100 passagerare och 5.100 filmeter last och blir Finnlines största ropax-fartyg. Seriens andra fartyg Finncanopus introduceras i december 2023.
Heidi Österberg, communications officer på Finnlines, säger till Sjöfartstidningen att Finnsirius och Finncanopus är planerade för linjen Nådendal–Långnäs–Kapellskär.
– Målsättningen är att även i fortsättningen erbjuda två dagliga avgångar från Finland till Sverige.
För närvarande har Finnlines ropax-fartygen Finnswan och Finnfellow i trafik på linjen.
Superstar-fartygen ingår i Finnlines 500 miljoner euros nybyggnadsprogram, som dessutom omfattar de tre roro-fartygen Finneco I, Finneco II och Finneco III. Det andra roro-fartyget i serien, Finneco II, kölsträcktes vid Nanjing Jinling shipyard den 12 maj 2021.
– Vi vill leda utvecklingen av högklassiga roro- och ropax-tjänster i Östersjön. De nya Superstar-fartygen såväl som hela vårt nybyggnadsprogram försäkrar att vi kan fortsätta att erbjuda bästa service åt våra kunder. Vi har gjort stora investeringar i att förnya och utveckla vår flotta för att bli mer hållbar genom att använda den senaste tekniken och tillgängliga gröna innovationer och kommer att fortsätta på detta sätt, säger Emanuele Grimaldi, CEO Finnlines, i ett pressmeddelande.
[/flowy_subscriber_only]