Fotograf: Södertälje hamn

Kategori: Hamn/Logistik | Folk/företag | Miljö

Södertälje hamn hoppas på oljeboom

Två av tre oljehamnar i Stockholms län ska avvecklas – Södertälje hamn hoppas nu ro hem samtliga oljevolymer i länet.

– Vi räknar med tre-, nästan fyrdubbling av volymerna i vår oljehamn. Det skulle ge någonstans mellan 50 och 100 nya arbetstillfällen i Södertälje kommun, säger Erik Froste vd på Södertälje hamn, till SVT.

Nacka kommun har sagt upp avtalet för Bergs oljehamn för att ge plats åt bostäder. Detta innebär att Statoil ska utrymma området senast den 31 december 2018. Enligt Statoil passerar 60 procent av Stockholmsområdets behov av flytande bränsle via Bergs oljehamn. Det handlar främst om bensin, diesel, tjockolja och flygbränsle. Huvuddelen av bränslet kommer till Berg med tankfartyg.

Utökat miljötillstånd

Också Louddens olje- och bränsledepå ska avvecklas men oklart när. Enligt Stockholms Hamnar kommer detta att ske ”så snart ett alternativ står klart.” Precis som politikerna i Nacka vill kommunfullmäktige i Stockholm bygga bostäder på Loudden.

Enligt Erik Froste är målsättningen att Södertälje hamn ska fylla tomrummet, även om det inte finns något ”avtal” med Stockholms Hamnar eller oljebolagen.

I februari kommer Södertälje Hamn därför att lämna in en ansökan om utökat miljötillstånd, från dagens 1,2 miljoner ton olja per år, till 2,2 miljoner ton.

Nya cisterner 

– Här i Södertälje hamn måste det byggas nya cisterner och det är det vi söker miljötillstånd för. Det kommer komma fler och större fartyg hit och lossa. Sedan kommer det komma fler tankbilar och köra härifrån för att helt enkelt köra till bensinmackarna runt om i Stockholm län, säger Erik Froste.

Hamnbassängerna måste också muddras, dagens djup räcker inte. Hamnen vill ha ett djup på 12,5 meter.

Kommentarer

  • Sven Olsson

    Med enbart en oljeterminal blir det ett tankbilsrally i gigantisk omfattning i regionen, med fler olyckor och större miljöbelastning totalt sett. Vad gör länsstyrelsen som skall bedöma kommunernas orimliga planer ur ett energiförsörjningsperspektiv?

  • Peter Karlsson

    Informationen om Södertälje HAmn är tagen direkt från ABC-nytt. De sade tyvärr fel när det gällde dagens djupgående, det är nio meter idag, inte sju.

  • Roger Bergman

    Ovanligt dumt förslag. Farleden är redan trång/smal för de tankfartyg som redan nu trafikerar Södertälje. Bättre att bygga ut i Nynäshamn eller nytt vid Kapellskär.
    Fast det bästa vore nog att avsätta de politiker i Nacka & Stockholm som vill stänga ner Bergs oljeterminal & Loudden

    • kryssvind

      Äääääh vad är det där för trams.
      Du har ingen grund för att påstå att det finns några som helst problem vad det gäller dagens tankfartyg till Södertälje oljehamn. särskilt inte att den skulle vara för trång/smal. Kan man ta in fartyg som är 200 m långa och 32m breda så är det inga problem med att ta mot de fartyg som idag går till bergs eller Loudden.
      djup restrektionerna på 9.0 m för leden eller 8,3 för kajen är den veka punkten.
      Kaj-djupet fixas lätt med lite muddring. Även leddjupet kan ökas något utan alltför stora ansträngningar. Ett projekt som ändå står på tur så fort som mälarprojektet är färdigt.

      Att det sedan blir en massa extra lastbilstransporter är en annan sak.
      Bästa är förstås att oljehanteringen blir kvar i sthlm.
      Men om detta inte går så är Södertälje ett betydligt bättre än färjehamnen Kapellskär eller Bitumen raffinaderiet Nynäshamn. Södertälje är ju trotts allt en redan fungerande oljehamn med direkt anslutning till E4:an

  • Xxx

    tankbilsrally?! Oavsett vart fartygen landar måste ju mackarna fyllas på med drivmedel. Södertälje hamn har länk direkt ut på E4:an och järnvägen går in på hamnområdet.
    Varför skulle det bli flera olyckor i Södertälje? Det är nog samma förare och åkerier som i slutänden lastar dessa på sina bilar och de blir väl inte sämre chaufförer bara för att de kör i Söderälje, resonemanget haltar lite.
    Stockholm har valt att koncentrera sig på färjor och kryssare, då måste lasten komma in en annan väg…..Södertälje ligger ju nära och bra till, nynäs med men de har inte kapaciteten att ta hand om all olja…..Kapellskär har väl ingen oljeterminal vad jag vet?
    Vi kan ju alltid lossa allt i Göteborg och sen frakta detta med tåg och lastbil, det är ju detta politikerna lobbar för mestadels verkar det som…..:-)

  • Rolf B Bertilson

    Hoppas att Södertälje hamn lyckas med allt detta. Inget kan vara bätttre för den totala mijön än att skeppa alla volymer från Berg och Loudden över Södertälje. Helt plötsligt blir det det möjligt att köra bil på Vallhagavägen med normal stadssnittfart. Det är inte möjligt i nuvarande läge med tanke på alla tankbilar från Loudden.
    Hamnens planer kan fungera även utan muddring. Och, en muddring av hamnen måste ju samordnas med en muddring av vissa delar av farleden mellan Landsort och Södertälje.
    Lycka till säger förre chefen för Södertälje kanal och sjöfarten i området
    Rolf B Bertilson

  • Anonymous

    Hmm, fartyget är en kemtanker. Odfjell kör ytterst sällen med annexx I, det är för dem i stort sett olönsamt. Däremot kör de mycket etanol (annex II). Så jag kunde inte låta bli att skratta åt valet av fartyg kopplat till ordet ”oljebom”.
    För övrigt är väl en oljebom egentligen en oljeläns?

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.