[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only] i svenska hamnar 4,3 miljoner, vilket är en ökning med 85 procent jämfört med samma period 2020. Ökningstakten var betydligt snabbare för utrikestrafiken än på Gotlandsfärjorna. Det visar ny preliminär officiell statistik från Trafikanalys.
– Vi ser att färjetrafiken till och från utländska hamnar tagit tillbaka en del av passagerarbortfallet som vi såg i början av pandemin. Resandet ligger dock fortfarande cirka 25 procent under nivåerna innan pandemin, i slutet på 2019. Hamnarnas godshantering påverkades aldrig lika mycket som passagerartrafiken och är ungefär på samma nivåer som innan pandemin, säger Henrik Petterson, projektledare på Trafikanalys, i ett pressmeddelande.
Sifforna visar att antal passagerare i utrikes trafik ökade betydligt mer än i inrikestrafiken. Utrikes trafik ökade med mer än 90 procent, till 4,0 miljoner passagerare. Sjötrafiken till och från Finland bidrog mest till ökningen med 805.000 fler passagerare än 2020. Näst mest bidrog Öresundstrafiken med 521 00 fler resenärer, uppger Trafikanalys i pressmeddelandet.
Samtidigt ökade antalet passagerare i inrikes trafik med 36 procent, till 284.000 passagerare. Det är trafiken till och från Gotland som ligger bakom ökningen.
Mängden lossade och lastade varor i svenska hamnar ökade endast måttligt, med en procent till 42,2 miljoner ton, enligt Trafikanalys redovisning.
[/flowy_subscriber_only]