[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only] 18 år lång epok där Malmö haft en interkontinental förbindelse med bilbåtar från Japan. Orsaken är att Toyota beslutat att korta av linjen som gått från Asien med lossning i italienska Livorno, engelska Bristol och Zeebrugge i Belgien, samt Malmö.
– Det är ingen god ekonomi för fartyget att lasta av kvarvarande cirka 2.000 bilar i Malmö åt gången. Här finns heller inget att fylla fartygen med när de vänder tillbaka. Man betalar höga avgifter till hamnen, så den sista transportbiten från Belgien till Malmö har kostat mer än det smakat för Toyota, säger Peter Stern, platschef för Toyota Logistics Services Sweden i Malmö till tidningen Sydsvenskan.
Totalt innebär förändringen att CMP tappar omkring 80.000 bilhanteringar årligen, volymer som tidigare lastats om i Malmö för vidare transport till Ryssland. Nu kommer de volymerna istället att hanteras i Zeebrugge. Förändringen innebär dock att CMP istället får en utökad feedertrafik.
– Tidigare har vi haft ett feederanlöp i veckan med Toyotavolymer från Zeebrugge, men för att de volymerna som ändå ska till Malmö ska kunna hanteras kommer vi att få ytterligare ett feederanlöp hit med början denna veckan, säger Ulrika Prytz Rugfelt, kommunikationschef på CMP till Sjöfartstidningen.
Även om förändringarna innebär ett minskat antal hanterade bilar i hamnen, så kommer ingen av de som är fast anställda i hamnen att beröras.
– Ingen fast anställd kommer att behöva bli av med sitt jobb på grund av detta, säger Ulrika Prytz Rugfelt.
[/flowy_subscriber_only]