Fotograf: Fredrik Davidsson

Kategori: Hamn/Logistik

Finnlines i nya norra hamnen

Finnlines var först ut att flytta till Malmös nya hamnanläggning, Norra hamnen.

– Nu har vi tre lägen, två med dubbelramp så att vi kan lossa och lasta två färjor från två däck samtidigt, säger Antonio Raimo, Finnlines Linjechef.

Måndagen den 16 maj var Finnlines först ut i flytten till Norra hamnen när rederiet styrde över all sin färjetrafik dit. Finnlines, eller Nordölink om man så vill, är en del av Grimaldi sedan ett par år och trafikerar dagligen Travemünde med fyra färjor och 44 avgångar per vecka.

– Vi har kapacitet att utöka till 56 avgångar par vecka, utan att ta hit något ytterligare fartyg. Vi är en del av Grimaldi med 120 fartyg så om det skulle behövas har vi kapacitet att ta hit ytterligare fartyg också, säger Antonio Raimo.

Strategiskt beslut

Där är man dock inte ännu, det är fortfarande en bra bit kvar till volymerna före krisen 2008.

Sedan Grimaldi tog över för ett par år sedan genom köpet av Finnlines har Nordölink satsat mer på att locka passagerare till fartygen.

– Det är ett strategiskt beslut, vi har ropax-fartyg som passar utmärkt för upp till 300 passagerare. Nordölink har alltid varit förknippat med frakttrafik och det kanske inte är så många som känner till att man kan ta färjan från Malmö till Tyskland, säger Antonio Raimo och fortsätter.

– Vi dubblade antalet förare och passagerare från 2009 till 260 000 förra året och 2011 räknar vi med att öka ytterligare 30 procent till över 300 000. 

I den Norra Hamnen finns också en ny liten terminalbyggnad som ger passagerarna betydligt bättre komfort.

– I den gamla terminalen har vi väldigt ont om utrymme och bara tillfälliga lösningar för väntande passagerare. I den nya terminalen har vi sex inchecknings-diskar.

Malmö har gjort sitt val

Norra Hamnen ligger någon kilometer från centrala Malmö och man måste bussa ut passagerare som saknar bil till färjan.

– Den ligger nära Malmös industriområden och nära motorvägen. Järnvägen finns inne i hamnen och våra kunder kör  tågpendlar därifrån, vi erbjuder inte själva dörr-till-dörr-lösningar, säger Antonio Raimo.

Restaurangerna på Finnpartner och Finntrader är ombyggda så det finns plats för två köer och ett bättre flöde.

– Och så har vi byggt ut butiken, något som varit väldigt efterfrågat av våra passagerare, säger Ina Bengtsson, marknadsansvarig i Sverige.

– Vi gör också utrymmet med spelmaskinerna rökfritt, säger Antonio Raimo.

Copenhagen Malmö hamn, CMP, har investerat nära en miljard kronor i Norra Hamnen i Malmö. Utvecklingen har drivits fram, som på många andra håll, av att staden vill åt centralt placerade områden för att använda dem till kontor och bostäder.

– Har man köpt en lägenhet i Västra Hamnen för flera miljoner vill man kanske inte ha en stor färja som backar ut 10 meter från fönstret mitt i natten, säger Bart Steijert, CMP:s chef för Port & Terminal Operation, och överdriver en aning men har rätt i sak.

– I Malmö har man tagit beslutet att man ska ha en hamn och att man ska flytta ut den men ändå satsa. Vi på CMP hyr marken av Malmö stad men är privatägda och har krav på oss att allt vi gör ska vara lönsamt, det gäller både Malmö och Köpenhamn. Kanske gör det att vi skiljer oss lite från andra hamnar och städer som har investeringarna framför sig, säger Bart Steijert.

CMP:s största aktieägare är By & Havn I/S, som ägs av Köpenhamns kommun och danska staten, med 50 procent av aktiekapitalet följt av Malmö Stad med 27 procent samt privata, svenska aktörer med 23 procent. Den största privata aktören är Norra Vallgatan Förvaltnings AB, som äger 11 procent av aktiekapitalet i CMP. Så helt privata kan man nog inte kalla CMP som satsat totalt nära en miljard i nya Norra hamnen.

– Det är 900 miljoner i roro-hamnen och anläggningarna och sedan 50 miljoner på den nya containerkranen. Vi flyttar hit containerhanteringen i september, säger Bart Steijert.

Kan expandera

Totalt finns 250 000 kvadratmeter asfalterad yta i den nya hamnanläggningen och mer finns att utnyttja i framtiden.

– Vi kan tredubbla den asfalterade ytan och vi har möjlighet att växa fem eller sex gånger på containersidan. Just nu har vi precis lika mycket asfalt som i den gamla hamnen men det vi har nu, som vi inte hade tidigare, är två dubbelramper och tre riktiga roro-lägen och titta där, där kan vi göra ett fjärde läge. Det är bara att bygga en kaj, säger Bart Steijert.

– Vi hoppas förstås på trafik till Polen, eller ditåt, och vi har inga problem med att ta in ytterligare en operatör, säger Bart Steijert.

– Det är upp till hamnen att hitta andra operatörer men vi ska göra vårt bästa för att vara konkurrenskraftiga, säger Antonio Raimo diplomatiskt och ser inte direkt oroad ut för att någon svår konkurrent ska flytta in i hamnen.

Kommentarer

  • Klas Eriksson

    Jag får sådan abstinens när jag ser fartygen. Bor i Skillinge och brukar se de som går på Helsingfors.Utmed Bornholm.
    Behöver ni inte en mycket kunnig Sjökapten som helst seglar styrman ? Billig i drift är jag också.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.