Fotograf: Copenhagen Malmö Port

Kategori: Container | Hamn/Logistik

Malmö får ny containerlinje

Containerships väljer CMP som permanent hamn för sin nya linje Scan Baltic 1, som ska trafikeras med fem fartyg. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ikeras med fem fartyg. 

Det första fartyget anlöpte Norra Hamnen i Malmö i går. Det var starten för den nya linjen som varje vecka ska trafikera Portugal, Spanien, England, Nederländerna, Polen och Sverige. Kravet man hade var att hamnen skulle kunna erbjuda intermodala lösningar där godset kan lastas om mellan tåg, lastbil och fartyg.

Efterlängtat

– CMP Malmö erbjuder alla lösningar vi som kortsjörederi ser som förutsättning för att vi skall kunna säkerställa den höga servicenivå våra kunder kräver. CMP erbjuder flexibilitet, lättillgänglighet för våra inlandstransporter samt att vi känner att CMP har samma ambitioner för utveckling som Containerships har. Vi tror på samarbetet och det känns som vårt anlöp är efterlängtat i regionen, så framtiden ser spännande ut, säger Urban Williamson, General Manager, Containerships i ett pressmeddelande.   

”Strategiskt bra”

Containerships köptes förra året upp franska containerjätten CMA CGM och nyligen integrerades rederiet med MacAndrews. CMA CGM och Containerships är ett av de rederier som beviljats ekobonus för en linje mellan svenska västkusten och Helsingfors. I och med satsningen på Malmö kommer möjligheterna att importera och exportera gods sjövägen till att från Sverige att öka väsentligt. Enligt Containerships ligger Malmö strategiskt bra för både trafik ut i Europa och som regional knutpunkt. Ann-Charlotte Halldén Åkeson är Key Account Manager på Copenhagen Malmö Port. 

Intermodalt

– CMP stärker sin position som logistiknav när vi nu blir en del av Scan Baltic 1. I Malmö kan vi tillmötesgå de krav Containerships har eftersom vi kan erbjudan renodlade intermodala lösningar med närhet både till tåg och vägnät och med stora ytor för omlastning. Det skapar utrymme för både effektiv hantering och flexibla lösningar. Vi ser fram emot det nya samarbetet och är glada över att kunna hälsa Containerships välkomna till Malmö, säger hon. 

Mindre klimatpåverkan

Enligt pressmeddelandet är initiativet en satsning på miljön. Att förflytta en container på lastbil mellan Barcelona och Malmö innebär, enligt CMP och Containerships, ett CO2-utsläpp på drygt 6.500 kilo. Med en intermodal lösning, där stora delar av transporten sker via fartyg och tåg, minskar utsläppen med nästan 4.500 kilo.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]