[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]läpp i Seca-området.
Den danska regeringen och Danmarks Rederiförening försöker få med grannländerna på att från och med 1 januari 2015 införa krav på absolut lagefterlevnad i fråga om svavelutsläpp. Fartyg i danska vatten kan från och med nästa år dessutom förvänta sig att få emissionerna kontrollerade av fjärrstyrda sensorer.
Brott olönsamt
Under den pågående konferensen Danish Maritime Days i Köpenhamn underströk chefen för det danska miljödepartementet Henrik Studsgaard att det måste stå alldeles tydligt att brott mot reglerna inte lönar sig.
– Sjöfarten står inför stora miljöutmaningar. Det finns ett reellt behov av ett internationellt regelverk i en värld präglad av luftföroreningar och klimatförändringar.
Eventuella straffåtgärder är dock upp till varje enskilt land att besluta om.
”Blir absolut klara”
För Sveriges del uppgav Monika Przedpelska Öström på Näringsdepartementet i början av september att man arbetar hårt med möjligheten att efter årsskiftet kunna utfärda straffavgifter mot svavelfuskare.
– Vi har just haft ett möte mellan Närings- och Miljödepartementen för att titta närmare på möjligheterna att införa sanktionsavgifter och det ser bra ut. Vi räknar absolut med att vara klara en månad innan direktivet träder i kraft, sade hon vid tillfället till Sjöfartstidningen, något som i sin tur gladde Pia Berglund, vd för Sveriges Redareförening:
– Det var väldigt roligt att höra. Skönt att staten klarar av att leverera sina åtaganden. Vi har varit oroliga eftersom vi inte hört något från regeringskansliet.
[/flowy_subscriber_only]