SECA i Nordsjön etablerat

På lördag 11 augusti blev Nordsjön SECA (Sulphur Emission Control Area), kontrollområde för svavelutsläpp. Det nya SECA omfattar i stort sett hela Nordsjön och Engelska kanalen. Fartyg inom det området måste använda bränsle med högst 1,5 procent svavelhalt om de inte har en godkänd anläggning för avgasrening installerad. Fartyg som inte kan uppfylla kraven får inte gå in i området. Vid hamnstatskontrollerna förväntas det att både tankar och fartygens emissioner kommer att kontrolleras. International Bunker Industry Association (IBIA) varnar för uppgifter inom näringen att hamnstaterna kommer att betrakta fartyg som bunkrat lågsvavlig olja men inte kör på den som att de agerar i god tro.”Sådana argument är ogrundade och missvisande och kan de facto resultera i att fartyg inte anses uppfylla kraven enligt Hamnstatskontrollen. Det är viktigt att understryka att det inte finns något utrymme för ett fartyg att betraktas som agerande i god tro i vare sig IMO eller EU-reglerna, som träder i kraft 11 augusti”, skriver IBIA:s generalskreterare Ian Adams i ett pressmeddelande.Enligt UK P&I kan brott mot reglerna straffas med böter på GBP 50.000 (SEK 680.000) och den som gör falska noteringar i Oljedagboken kan dömas till två års fängelse.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]lse.[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]