Svåra konsekvenser av SECA enligt tysk studie

Ytterligare 604.000 trailerekipage och 630.000 containrar kommer att transporteras på vägarna istället för på sjön om IMO:s regel om max 0,1 procent svavel i fartygsbränsle inom SECA införs 2015. Det visar en stor tysk studie gjord av Institut für Seeverkehrswirtschaft und Logistik (ISL).Enligt studien ökar bunkerkostnaderna med USD 560 per ton vid en sänkning av svavelinnehållet från dagens 1,0 procent till föreslagna 0,1 procent.De tyska färjeförbindelserna med Finland beräknas förlora 27 procent av sin trafik och linjerna till de baltiska staterna hela 46 procent. Feedertrafiken kommer beroende på linje att förlora mellan 16 och 34 procent.ISL menar att dessa tapp i trafik kommer göra att ett antal färjelinjer får svårt att överleva och att ”ett sådant sammanbrott” kommer att flytta ytterligare en stor mängd gods från sjön till vägarna.Till dessa problem lägger ISL det faktum att förändringarna kommer att få negativa följder för såväl rederier som hamnar och att det kommer att påverka sysselsättningen.Den tyska rapporten kommer därmed till samma slutsatser som tidigare rapporter från Sverige och Finland.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]