[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]orgs hamn från två till tre per vecka.
Därmed förbättrar Helsingborgs hamn feedertrafiken till och från resten av världen genom tätare trafik med omlastningshamnen Bremerhaven. Samtidigt växer hamnens containerhantering med 160 containrar i veckan.
Sex fartyg
Hamnens försäljningschef Nicklas Romell säger till Sjöfartstidningen att Seago Line lagt om slingan mellan Sverige och Tyskland så att de fartyg som trafikerar den kan göra ytterligare ett anlöp i Helsingborg.
– Det är ett väldigt komplext upplägg med sex ganska jämnstora fartyg på drygt 11.000 dwt vardera. För oss är det väldigt betydelsefullt att nu kunna erbjuda regionens industrier och företag ännu fler transporter till och från en av de stora containerhamnarna på kontinenten.
Slingan trafikerar Bremerhaven-Halmstad-Helsingborg-Göteborg-Bremerhaven.
Bra flexibilitet
Magnus Grimhed, chef för Seago Line Scandinavia, säger i ett pressmeddelande att rederiet just ser ett ökande behov av transporter till och från Skandinavien.
– Helsingborgs hamn ger oss en mycket bra flexibilitet.
[/flowy_subscriber_only]
Kommentarer
Bertil Bruhn
Det är bara att gratta helsingborgarna
kerry Forsberg
Helsingborgs säljteam är duktiga
Karina Linnér, SMTF
Fantastiskt! 160 lastbilar färre på del av transportsträckan.
Hoppas snart få läsa ännu fler artiklar om närsjöfart
Artikeln är stängd för fler kommentarer