Fotograf: Sveaskog

Kategori: Hamn/Logistik | Miljö

Samarbete för ökad kustsjöfart

Testet från i höstas föll väl ut. Nu utökar Lindbäcks Bygg de vattenväga husmodulstransporterna tillsammans med Sveaskog. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]lsammans med Sveaskog. 

I september gick den första lasten husmoduler från Lindbäcks nya produktionsanläggning i Haraholmen i Piteå ner till Malmö. Därmed valde byggbolaget bort vägen för sjötransport. I förra veckan påbörjades ett samarbete med Sveaskog när ett fartyg med björkmassaved anlöpte Haraholmens hamn. I stället för att som brukligt gå tom till nästa hamn lastades fartyget med husmoduler från byggföretaget. 

Win-win

Hamnoperatören ShoreLink samordnar sjöfrakten för de båda företagen, vilket blir en win-win för alla parter samt miljön. 

– Det är viktigt att vi tillsammans vänder på alla stenar för att säkra effektiva transporter för våra viktiga företag, säger Johnny Johansson, affärssamordnare på Sveaskog i ett pressmeddelande och fortsätter:  

– Det känns väldigt bra att vi genom ett öppet och förtroendefullt samarbete har lyckats hitta effektiva logistiklösningar för både vår björkmassaved och Lindbäcks husmoduler. Med det här samarbetet finns stora fördelar både miljömässigt och ekonomiskt och ambitionen är att vi kan utveckla detta samarbete ytterligare, säger Johnny Johansson.

”Nära kontakt med industrin”

AtoB@C Shipping är också med i projektet. 

– Just nu är vår viktigaste fråga att serva industrin med transporter och försöka göra det på ett miljömässigt och hållbart sätt. För att vara hållbar i framtiden behöver vi ha nära kontakt med industrin och branschen som helhet för att kunna arbeta tillsammans, säger Frida Rowland, Sverigechef för rederiet med huvudkontor i Ystad. 

Även Mälardalen

Lars Wallgren, logistikchef på Lindbäcks säger att fler projekt är på gång. 

– Vi skickade volymer med fartyg i höstas, ett test som föll väl ut och nu lastar vi en ny omgång med fartyg ner till Malmö. I veckan kommer vi också att besöka och utvärdera möjliga hamnar för att skeppa volymer med fartyg även till Mälardalen. Att transportera husmoduler som returlast med fartyg som lossat last i Piteå hamn är ett både ekonomiskt och miljömässigt hållbart alternativ, säger han.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]