Fotograf: Lindbäcks

Kategori: Hamn/Logistik | Torrlast

Lindbäcks väljer sjövägen

Byggbolaget Lindbäcks väljer bort vägen och nyttjar i stället vattnet för att transportera husmoduler mellan Piteå och Lund. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ellan Piteå och Lund. 

Lindbäcks, som tillverkar husmoduler i trä, startade upp sin nya produktionsanläggning i Haraholmen i Piteå för åtta månader sen. Valet av plats för anläggningen berodde mycket på det sjönära läget och möjligheten att skeppa volymer vattenvägen.

175 lägenheter

I dagarna har den första omgången bestående av 85 volymer skickats från Piteå Hamn till CMP i Malmö, för vidare transport till Lund där företaget bygger 175 lägenheter. 
– Vi har lastat och skickat iväg 85 volymer ner till Lund. Båttransporter är ett utmärkt komplement till biltransporterna och därför gör vi nu ett första test, säger Lars Wallgren, logistikchef på Lindbäcks i ett pressmeddelande. 

Rätt läge nu

Lindbäcks har under projektets gång haft ett nära samarbete med hamnoperatören ShoreLink, Piteå Port & Hub samt Copenhagen Malmö Port. Ambitionen att skeppa volymer har funnits under en längre tid men det var först nu som det, enligt företaget, kändes ekonomiskt och miljömässigt hållbart. Något som glädjer Piteå Port & Hub. 

– Att nyttja sjöfarten för inrikes transporter är ett måste för att avlasta både väg och järnväg i Sverige, som har en av Europas längsta kuster. Vi är glada att Lindbäcks valde Haraholmen i Piteå för sin nya fabrik så att det är lätt att nyttja sjöfarten för deras gods. Det här projektet är ett bra steg för framtiden för att öka sjöfarten från regionen, säger Ulrika Nilsson, vd på Piteå Port & Hub.

Ekonomiska fördelar

Även om det än så länge är ett test, så tycker Lars Wallgren att fördelarna är många och möjligheterna är därför stora att få det att fungera.  

– Dels är det bra att minska belastningen på vägarna och använder vi fartyg som går lastade i retur söderut istället för att gå tomma kan vi räkna hem det även i miljömässiga och ekonomiska fördelar, säger han.

Malmö – strategiskt bra

Ann-Charlotte Halldén-Åkeson, Key Account Manager på Copenhagen Malmö Port, är också positiv till det nya samarbetet med Lindbäcks.

– För oss är det riktigt spännande att ingå i det här samarbetet och kunna stödja den här typen av godsflöden. Att skicka gods från norr till söder via sjöfart är både hållbart och effektivt. Malmö ligger strategiskt bra till både för transporter vidare ut i Europa men även som regional knutpunkt med korta närtransporter. I just det här fallet ska godset vidare till Lund.

Krav på logistiken

Susanne Jangdal, vd för ShoreLink, är mycket nöjd med samarbetet mellan alla parter och ser det här som ett bra test.

– Det nya godsslaget ställer höga krav på god logistik och effektiv hantering i hamnen i Piteå, då vi samtidigt har stora projekt såsom vindkraft och vår ordinarie linjetrafik. Något jag är övertygad om att vi klarar av med den erfarna och kompetenta personal vi har, säger hon. 

Ytterligare volymer

Transporten är den första av två skeppningar. Den andra omfattar 90 volymer. Lindbäcks bygger bostäderna i Lund åt Stiftelsen AF Bostäder. Namnet på bostadsprojektet är Sagoeken. 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]