Stena Progress är ett av fartygen av typ P-Max.

Fotograf: Christian Badenfelt

Kategori: Container | Skeppsbyggnad | Tank

P-Maxare kan bli containerfartyg?

Concordia Maritime ska utvärdera möjligheterna till att konvertera tankfartyg av typen P-Max till containerfartyg.
Concordia Maritime inleder en teknisk designstudie tillsammans med Stena Teknik och ett tyskt konsultföretag specialiserat på fartygskonstruktion för att utreda de tekniska möjligheterna för att konvertera tankfartyg av Stenas typ P-Max till containerfartyg. I uppdraget ingår även att ta fram en klassgodkänd så kallad ”basic design”, uppger Concordia Maritime i ett pressmeddelande.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]onvertera tankfartyg av Stenas typ P-Max till containerfartyg. I uppdraget ingår även att ta fram en klassgodkänd så kallad ”basic design”, uppger Concordia Maritime i ett pressmeddelande.

En orsak till att projektet inletts är att containersegmentet under senare år har uppvisat en stark utveckling, dels driven av de störningar som skett inom internationell logistik, dels av mer strukturella faktorer.

– Vi är Sveriges enda börsnoterade rederi och vi har haft fullt fokus på tanksjöfart genom åren. Just nu är det en tuff situation på tankmarknaden, framför allt för större tankfartyg. Vi tycker att det är vår skyldighet gentemot aktieägarna att vända på varje sten och undersöka om det här är ett realistiskt alternativ, säger Erik Lewenhaupt, vd, Concordia Maritime AB, till Sjöfartstidningen.

Erik Lewenhaupt förklarar att den tekniska designstudien ska klarlägga om en konvertering är möjlig. För att gå vidare krävs givetvis att det finns en efterfrågan på marknaden.

– P-Maxarna är byggda med dubbla huvudmaskiner och full redundans så det finns en teknisk grundförutsättning för en konvertering som kanske är bättre än hos ett vanligt tankfartyg med en huvudmaskin. Tank och även container är cykliska industrier och det ska till att ha rätt tajming om det ska gå att göra en sådan här sak, både tekniskt men framför allt marknadsmässigt. Det är en lång väg kvar och många osäkerhetsfaktorer men vi tycker ändå att det är så intressant att vi vill undersöka det här om det är en möjlighet.

Designstudien beräknas vara färdig under slutet av andra kvartalet 2022 och kommer vid positivt utfall att följas av diskussioner med varv och möjliga befraktare för att närmare utröna potentiellt intresse. En eventuell konvertering beräknas ta cirka tre till fem månader per fartyg.

– Gör vi en sådan här konvertering så blir resultatet ett renodlat containerfartyg. Preliminärt så tror vi då att det kan röra sig om ett fartyg i storleken 2.100 TEU, alltså en feeder. Då kommer vi att försöka hitta en charter till fartyget eller fartygen.

Concordia Maritime äger totalt nio P-Max-fartyg.

– P-Maxarna är 183 meter långa över allt och 40 meter breda. De är breda och har litet djupgående för att vara tankfartyg. Hela konceptet bygger på det att de ska kunna ta mer last på samma djupgående som en vanlig MR. Som containerfartyg tror vi att de kan få en service speed på 16 knop, säger Erik Lewenhaupt.

Han understryker att det finns en mängd tekniska och framför allt marknadsmässiga utmaningar med ett sådant konverteringsprojekt.

– Det kan vara så att studien kommer fram till att det inte är lämpligt att konvertera. Det kan också vara att studien kommer fram till att det är tekniskt fullt möjligt att konvertera, men att det sedan kanske inte finns intresse på marknaden. Men vi tycker att det här är spännande, vi tycker att det är värt en studie.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]