Fotograf: EnDumEn

Kategori: Passagerarsjöfart | Regelverk

Omdiskuterat åtal nedlagt

De två befälhavare som åtalats för att ha färdats genom ett skyddsområde i Stockholms skärgård kan andas ut. Åtalet har lagts ned.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]. Åtalet har lagts ned.

Det var i början av mars som nyheten kom om att två befälhavare vid Utö Rederi åtalats för att ha brutit mot skyddslagen. Orsaken uppgavs vara att de framfört färjan Silverpilen genom ett skyddsområde vid Äggskären i Horsfjärden, på sträckan mellan Årsta Havsbad och Utö.

Utö Rederi själva uppgav att man hade en muntlig överenskommelse med Försvarsmakten om att få färdas den aktuella sträckan och man därför gjort så i nästan 40 år. Om man då gjort fel skulle man ha brutit mot skyddslagen ”bortåt 25.000 gånger”, som en av befälhavarna uttryckte sig då nyheten kom.

Felmärkt sjökort

Nu har emellertid åtalet lagts ned. Det visade sig nämligen helt enkelt att sjökortet över skyddsområdet varit felmärkt och att därmed även de prickar som markerade linjen för skyddsområdet hade placerats ut felaktigt – så även den prick som Silverpilen anklagats för att passerat på fel sida om.

I korthet innebär den felaktiga märkningen att det inte går att bevisa att färjan befunnit sig inne i själva skyddsområdet. Nedläggningen av åtalet innebär också att frågan om den muntliga överenskommelsen som rederiet uppgav sig ha inte blir prövad.

Ska rättas till

– Är det så att det är fel så ska vi så klart rätta till det, säger kommendör Ewa Skoog Haslum, chef för Fjärde sjöstridsflottiljen, till Sveriges Radio angående den felaktiga märkningen. Samtidigt påpekar hon att det inte alls var onödigt att väcka åtal för den påstådda överträdelsen.

– Det finns ju en anledning till att skyddsområden finns och det ska man respektera, säger hon.

Gustaf Myrsten, vd för Utö Rederi, är lättad över beskedet.

– Mina befälhavare har tagit det hela mycket hårt. Det var ju i princip en ren tillfällighet att just dessa två blev åtalade, när det skett tusentals passager genom åren, inte bara av oss utan av flera andra rederier, säger han i en kommentar.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Gerhard Rook

    Fråga vem som betala detta trams från Kommendör Ewa Skoog ?? Vi skattebetalare
    har dom i flottan ej något annat att sysselsätta sig med??

    • Kapen Haddok

      Det finns fler Kommendörer än fartyg i Marinen och något måste de ju göra…

  • Anonymous

    Hej håller med Gerhard, försvaret skriker hela tiden efter mera skattepengar, för att öka Sveriges försvar sägs det, med hänvisning på allt elände som händer ute i världen. Men så lägger man ned tid och krut på sådant här trams. Frågan kunde, och skulle, ha skötts på ett mycket smidare (och billigare) sätt, t.ex. så kunde försvaret först kollat prickarnas placering och tagit kontakt med rederiet för att diskutera saken. Innan beslutet om att åtala rederiet togs. Nej inga utökade anslag (mera skattepengar) till försvaret. Skattebetalarnas pengar behövs till så mycket annat.

  • Anonymous

    Pinsamt av försvaret!
    Skönt för Gustaf och alla på Utö Rederi att de fick rätt i detta.

  • Kapten Lägervall

    Konstig inställning avseende att ha rätt. Vet någon av er vad felet i sjökortet beror på?

    Innan ni klagar och pratar om rätt eller fel kanske ni skall kontrollera om positionerna är riktiga i tillståndet för sjösäkerhetsanordningen, databasen eller utplaceringen i samband med sjökortets tryck.

    Det är uppenbart att de som kommenterat hittills är okunniga i det som de yttrat sig om.

  • Torsten på Kössö

    Storm i ett ”Mysing”-glas?

  • FB Eldlete

    Trafiken genom skyddsområdet uppmärksammades att Flottan redan på 80-talet, intressant att lagföra det nu.

  • Gerhard Rook

    Kapen Haddok
    Hej kan det so vara att dom har ej uppgifter ? En som ej tro, att detta kan ej vara so .

    Till ANONYM kan jag bara säga följande innan att man lämna något till åklagaren bör detta som du hänvisa vara utträtt och klar speciell av en kommendörkapten som skall har kunnande
    verksamhetsområdet sjöfahrt

  • Stig Palm

    Har hon Kommendören med dubbelt efternamn för lite att göra nu med 3 > 4 båtar i Marinen?
    Undrar en f d Marinofficer som minns Marinens många s k tavlor vilka borde blivit lagförda men skyddades av kollegor.
    Att ’sätta’ dit ett par civila sjöbefäl är lätt i brist på relevant sysselsättning som att hitta utlänningar vilka struntar i svenska s k skyddsområden vilka de nu är och vilken betydelse?

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]