Fotograf: Maersk

Kategori: Ekonomi | Reparationsvarv | Skeppsbyggnad

Full fart på nedlagt varv

I januari förra året levererade Odense Steel Shipyard det sista fartyget, den danska marinens Niels Juel, därefter stängdes Danmarks sista storvarv. Varvsanläggningen fick dock nytt liv som Lindø Industripark och årsomsättningen har återigen passerat DKK miljard-strecket.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]at DKK miljard-strecket.

Varvet startades av A.P. Møller-Mæersk i slutet av 1910-talet. Det sista fartyget som byggdes för egen räkning och levererades till ett av koncernens rederier var containerfartyget Mathilde Maersk på 7.000 TEU som kom 2009.

Konkurrensen från Asien blev till slut för svår att möta och 2012 var det slut med större fartygsbyggande i Danmark. Fast anläggningen har fått nya verksamheter sedan Maersk pumpat in DKK 200 miljoner i anläggningen.

Populärt ställe

58 nya verksamheter har etablerat sig på det forna varvsområdet och ledningen för Lindø Industripark räknar med att mellan 1.300 till 1.500 människor skall vara verksamma på området i slutet av nästa år, skriver Børsen.

En av de första verksamheterna som flyttade till Lindø var Fayard, tidigare Fredericia-varvet. En annan stor aktör är Bladt Industries som tillverkar fundament till vindkraftverk. Det är populärt att jobba på Lindø. När Bladt sökte 300 nya medarbetare fick man 2.000 ansökningar.

Maersk har inga planer på att behålla industriparken eftersom den inte ses som en kärnverksamhet. Kommer det en hugad spekulant med ett attraktivt erbjudande så säljer man.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]