Star Cruises kryssningsfartyg Star Pisces i Hongkong, byggd 1990 som Kalypso på Masa-Yards i Åbo.

Fotograf: Johan Stillman

Kategori: Passagerarsjöfart

Oklar framtid för Star Cruises-anställda

Den asiatiska kryssningskoncernen Genting Hong Kong har försatts i rekonstruktion. Det har skapat en oklar framtid för det hundratal svenska sjömän som arbetar på bolagets kryssningsrederier Star Cruises och Dream Cruises.
Det var i slutet av förra veckan som Genting Hong Kong ansökte om rekonstruktion, bland annat efter att två av bolagets rederier blivit stämda av ett amerikanskt bolag för obetalda bränsleräkningar. Under januari ansökte även koncernens tyska varvsgrupp MV Werften om rekonstruktion.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]ragraph –>

Det var i slutet av förra veckan som Genting Hong Kong ansökte om rekonstruktion, bland annat efter att två av bolagets rederier blivit stämda av ett amerikanskt bolag för obetalda bränsleräkningar. Under januari ansökte även koncernens tyska varvsgrupp MV Werften om rekonstruktion.

Sedan 1997 har Genting haft ett avtal med de svenska sjöfacken som gjort det möjligt för svenskar att arbeta inom koncernens kryssningsrederier på svenska avtal. Därför har de sedan dess haft ett rekryteringskontor i Malmö, Star Cruises AB. Därigenom har hundratals svenska befäl på både maskin- och däcksidan arbetat på rederiernas fartyg genom åren och så även nu år 2022.

Totalt har de mellan 90 och 100 svenskar på fartygen just nu, men vad som kommer att ske för dem framöver är ännu ovisst, enligt Ann Hägglund som är rekryteringsansvarig på Malmökontoret.

– Det är oroligt så klart, men vi vet egentligen inte så mycket just nu. Moderbolaget är begärt i rekonstruktion, men hur det sedan trillar vidare till de andra bolagen i koncernen vet vi inte, säger hon och fortsätter:

– Vi har folk ute i båtarna, men sedan har vi pausat dem som ska resa ut eftersom vi inte riktigt vet vad som händer, säger Ann Hägglund.

Pandemin har gjort att Star Cruises endast haft igång ett av sina fyra fartyg genom Star Pisces, byggd 1990 som Kalypso på Masa-Yards i Åbo för Rederi AB Slite och Viking Lines trafik på Östersjön. Fartyget har gjort fem kryssningar per vecka från Penang i Malaysia, men under helgen körde fartyget en sista kryssning innan verksamheten nu sätts på paus.

I Dream Cruises, det andra av koncernens tre kryssningsrederier, är fartyget World Dream fortsatt i trafik, ett av rederiets tre fartyg. World Dream har gjort kryssningar från Singapore under ett års tid och de kommer att fortsätta med det trots rekonstruktionen.

I koncernen ingår även rederiet Crystal Cruises som har tre oceangående kryssningsfartyg samt fem flodkryssningsfartyg. Det finns anställda svenskar även på Crystal Cruises fartyg, men ingen av dem är anställda av Star Cruises AB.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]