Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Epoken Star Cruises är över

Det började med två Finlandsfärjor och slutade som ett enormt asiatiskt kryssningsrederi som blev en av de största arbetsgivarna för svenska sjöbefäl. Efter nära 30 år fick sagan om Star Cruises ett abrupt och känsloladdat slut.
På fjärde våningen i en gul tegelbyggnad vid Triangeln i Malmö ligger det som varit en av landets största arbetsgivare för svenska sjöbefäl, Star Cruises AB. På väggarna i det lilla kontoret på några få kvadratmeter sitter fotografier på flera av Star Cruises fartyg, bland annat Superstar Leo, rederiets första nybygge. Alla tavlor har en lapp i ena hörnet med ett namn.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]gger det som varit en av landets största arbetsgivare för svenska sjöbefäl, Star Cruises AB. På väggarna i det lilla kontoret på några få kvadratmeter sitter fotografier på flera av Star Cruises fartyg, bland annat Superstar Leo, rederiets första nybygge. Alla tavlor har en lapp i ena hörnet med ett namn.

– Jag har satt dit dem så att tavlorna inte slängs nu när kontoret stängs. Den här på Superstar Leo ville en av våra gamla skeppare ha, han träffade sin fru ombord och nu har de även skaffat en hund som heter Leo. Självklart ska han ha den, säger Ann Hägglund som arbetat på kontoret i nio år som rekryteringsansvarig. 

Ann Hägglund på Star Cruises kontor. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall

För henne har de sista dagarna fram till den 21 december varit nedräkning. Det är datumet då hon stängde glasdörren till kontoret för sista gången. Därefter har bolaget övergått till förvaltaren och ett stycke svensk sjöfartshistoria har tagit slut efter 29 år. 

Koppling till Rederi AB Slite

Historien bakom att Star Cruises öppnade kontor i först Stockholm och sedan i Malmö hänger ihop med hur bolaget en gång grundades. När Rederi AB Slite gick i konkurs under 1993 såldes de båda bil- och passagerarfärjorna Athena och Kalypso under en exekutiv aktion. Många rederier var intresserade av fartygen som hade gått i trafik mellan Stockholm, Mariehamn och Åbo – bland annat danska DFDS, brittiska P&O Ferries och åländska SF Line, den andra delen av marknadsföringsbolaget Viking Line som bestod av tre rederier. Men ingen kunde matcha buden från den malaysiska entreprenören Tan Sri Lim Goh Tong som köpte fartygen i augusti respektive september 1993 och som i november samma år startade Star Cruises.

Blandade känslor

Trots att Star Cruises haft sin kärnverksamhet i Asien, är Ann Hägglund långt ifrån ensam om att vara skandinav i koncernen. Genom ett videosamtal ansluter ålänningen och sjökaptenen Gustaf Grönberg som har varit med på resan från början till slut, bland annat som ansvarig för Marine Operations och för rederiets nybyggen. Från Gotland ansluter även Magnus Gottberg som varit befälhavare på fem av rederiets fartyg och som sedan 2011 även arbetat deltid som personalchef på Star Cruises AB. Det är med blandade känslor som de nu ska försöka sammanfatta sina långa karriärer inom rederiet för Sjöfartstidningen.

– Ibland känns det förfärligt och ibland är man ganska arg också. Precis som både Ann och Magnus har jag jobbat under konkursförvaltaren ett tag och det har varit en otroligt tuff tid det här året sedan januari. Vi har fått vara med och slita sönder och sälja bort allt det som vi byggt upp under 29 år, säger Gustaf Grönberg.

Gustaf Grönberg till vänster och Magnus Gottberg till höger över en glass ombord på Superstar ­Virgo. Foto: Privat

Magnus Gottberg och Gustaf Grönberg lärde känna varandra när de båda arbetade inom Viking Line. Gustaf Grönberg var befälhavare på Athena när Star Cruises köpte henne och Kalypso. Grundaren Tan Sri Lim Goh Tong hade en idé om att göra om fartygen till flytande casinon och segla ut med dem på internationellt vatten.

– Det var en fantastisk idé eftersom det bara fanns casino i Macao på den tiden. De ville sätta in en båt från Hongkong och en från Singapore. Båda fartygen var betalda på under ett år, säger Gustaf Grönberg.

Affärsidén expanderade snabbt från konceptet med casinokryssningar till destinationskryssningar i Asien. För det behövdes fler fartyg. Genom den starka kopplingen till sjöfarten i norra Europa dröjde det bara något år innan rederiet vände sig till varvet Jos L Meyer Werft i tyska Papenburg för att beställa sina första nybyggen, Superstar Leo och systerfartyget Superstar Virgo. Det var så Magnus Gottberg kom in i bilden.

– Jag var nautisk projektledare under arbetet med att bygga Viking Lines färja Europa, som sedan hamnade hos Silja Line. När Star Cruises ville bygga nytt behövde de någon i den rollen. Jag hade börjat jobba för TT-Line, men tyckte det var för lockande för att säga nej. 

Han fortsatte som befälhavare på Superstar Leo efter leveransen 1998 och har varit befälhavare på fem av rederiets fartyg.

Läs hela reportaget om Star Cruises uppgång och fall i det senaste numret av Sjöfartstidningen, nummer 12/22. Lösnummer går att köpa här.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]