[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] och Stockholms centrum.
Syftet med den nya linjen uppges vara att framför allt erbjuda nya resvägar till boende längs med linjen och samtidigt avlasta Ekerövägen. Pendelbåten Kungshatt har tre avgångar på förmiddagen och tre avgångar på eftermiddagen från måndag till fredag. Resan från Ekerö till Klara Mälarstrand tar omkring 50 minuter.
Trafik på den nya pendelbåtslinjen opereras på försök i två år. På sommaren, då färre arbetspendlar, gör man uppehåll i trafiken.
SL:s biljett gäller på båten, som tar upp till 190 passagerare, 30 cyklar och två rullstolar.
”Smartare resvägar”
Många kommunalpolitiker i området understryker vikten av att det är viktigt att bygga ut sjöfarten inom kollektivtrafiken.
– Det är angeläget att utveckla pendelbåtstrafiken på Stockholms vatten för att skapa smartare och alternativa resvägar för resenärerna som utnyttjar hela den potential som regionen har. Med moderna och attraktiva båtar som ger snabba av- och påstigningar och med goda bytesmöjligheter till SL-trafiken på land tar vi nu nästa steg i denna utveckling, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.
”Attraktiv kollektivtrafik”
Gustav Hemming (C), landstingsråd med ansvar för sjötrafik, förväntar sig mycket av den nya linjen.
– Det är bra att linjen nu startar och vi i landstinget fortsätter vårt engagemang för pendelbåtar, som är attraktiv kollektivtrafik. Jag tror att det här kommer att bli ett mycket uppskattat tillskott för Ekeröborna och det öppnar upp för helt nya resvägar och kan avlasta bland annat Ekerövägen.
Hoppas på nya fartyg
På sikt hoppas man på att linjen ska bli permanent och få nya och snabbare fartyg.
– Vi är övertygade om att pendelbåtarna kommer att bli mycket uppskattade av de många resenärer som vardagspendlar till och från Ekerö. Och ännu bättre kan det bli om linjen blir permanent och SL kan köpa in nya, mer miljövänliga fartyg som får möjlighet att köra snabbare, kommenterar Sivert Åkerljung (KD), gruppledare i Ekerö kommun.
[/flowy_subscriber_only]