Kategori: Passagerarsjöfart

Populär pendelbåtslinje permanentas

Den 31 augusti väntas trafiknämnden i Stockholms läns landsting ta beslut om att den så kallade Ekerölinjen blir permanent.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]�linjen blir permanent.

Två försökslinjer med pendelbåtar på Stockholms inre vatten har pågått sedan 2016. Linje 89 mellan Ekerö och Klara Mälarstrand (Ekerölinjen) uppvisar goda resenärssiffror och förväntas bli permanent. Hittills i år har drygt 20.000 resenärer utnyttjat förbindelsen.

Ambitionen är att trafiken ska bedrivas även under sommartid och på helger, samt med dubblerad kapacitet i rusningstid, under förutsättning att medfinansiering fortfarande ges från Trafikverket. Landstinget kommer att upphandla linjen på fem år, med option på förlängning i ytterligare två.

Snabbare resor

– På det här sättet kan vi fortsätta att utveckla kollektivtrafiken för Ekerö. Pendelbåten ger snabbare resor och ett attraktivt alternativ som får fler att ställa bilen. Nu när vi gör den permanent kan vi satsa på att förbättra kopplingen till annan kollektivtrafik så att vi får fler sammanhängande resor, säger Christina Blom Andersson (KD), ersättare i trafiknämnden och ordförande för KD i Ekerö.

Läggs ned

Däremot har linje 85 mellan Söder och Norr Mälarstrand (Riddarfjärdslinjen) i centrala Stockholm haft alltför få resenärer och Trafikverket lägger ned sin medfinansiering. Försöket med trafik över Riddarfjärden kommer därmed inte att förlängas efter årskiftet 2018/2019.

– Riddarfjärdslinjen kommer att läggas ned först efter 2018. Men från Stockholms stads sida har det gjorts för lite och för sent, vilket har försvårat möjligheterna för linjen. Det har exempelvis inte varit möjligt för oss att få tillåtelse från Stockholms stad att köra busstrafik till kajen och när nu Trafikverket drar in sin medfinansiering efter 2018 så ser vi ingen möjlighet att ensamt fortsätta finansiera en linje med åtta resenärer per tur utan attraktiva och alternativa trafikmöjligheter, säger Gustav Hemming (C), miljö-, skärgårds- och regionplaneringslandstingsråd, i ett pressmeddelande.

Ny linje

Enligt Gustav Hemming är fortsatta pendelbåtssatsningar aktuella i länet.

– Vi satsar stort på Ekerölinjen och håller för tillfället på att undersöka var framtida linjer kan uppkomma. Pendelbåtsutbyggnaden är ett ”work in progress” där vi delvis måste pröva oss fram för att hitta de bästa linjesträckningarna. Utredningen har inte hunnit så långt, men den har börjat titta på en helt ny linje från Minneberg till Klara strand, nya hållplatser i Norra Djurgårdsstaden, som i dag är dåligt kollektivtrafikförsörjd och kommer att få tiotusentals nya invånare de närmaste åren, och Djursholmstorg, där det finns goda bytesmöjligheter. Dessa hållplatser skulle knyta ihop Danderyd, Lidingö, Norra Djurgårdsstaden, Nacka och Nybroplan.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]