Fotograf: SP Marine

Kategori: Hamn/Logistik | Miljö

Ny oljelänsa till Göteborg

Göteborgs Hamn har köpt in en helt ny typ av automatisk oljelänsa. Länsan invigs officiellt på fredag men har redan testats i skarpt läge.

Den nya oljelänsan är utvecklad av Göteborgsföretaget SP Marine Technologies och finns sedan 2011 även i CMP:s oljehamn i Malmö och sedan ett år i Petroport i Stenungsund. Länsan finns även på plats i Skarvikshamnen sedan ett halvår tillbaka, och kom till användning i skarpt läge redan i februari i samband med ett oljeutsläpp vid Älvsborgshamnen.   

En längre artikel om den nya oljelänsan publicerades i det senaste numret av Sjöfartstidningen (nr 3/2015), där vår medarbetare Christopher Kullenberg Rothvall utförligt beskrev konceptet bakom produkten.

Här är ett utdrag ur Christopher Kullenberg Rothvalls artikel:

Ute på fem minuter

Tekniken bygger på ett koncept med en länsa som är upprullad på en trumma av trä, en sänkbar sjösättningsramp och en liten torpedliknande farkost kallad ASV, autonomous surface vehicle. Den är byggd för att klara en explosiv miljö och ska automatiskt dra ut länsan längs en förprogrammerad rutt med hjälp av DGPS-teknik där målet är en dockningsstation.

– När någon trycker på larmet går en signal till anläggningen som då släpper ner ASV:n i vattnet. Länsan är ute på mellan fem och tio minuter utan att någon behöver vara i närheten. När den är färdig hakar den i dockningsstationen, säger Kurt Sjöblom som grundade SP Marine Technologies tillsammans med Ove Petersson.

Fick gott betyg

Ur miljösynpunkt innebär tekniken att värdefull tid kan sparas för att begränsa ett utsläpp. Systemet är mångdubbelt snabbare jämfört med vad det tar för räddningstjänst och kustbevakning att komma på plats med båtar för att lägga ut länsar manuellt.

När tekniken prövades skarpt för första gången i samband med utsläppet i Göteborg fick länsan klart godkänt av räddningstjänsten.

– Det fungerade strålande, vi kunde se både en snabbhet och ett bra resultat. Vi har varit väldigt positiva till att den här tekniken skulle komma på plats vid just den hamnbassängen eftersom den är så frekvent trafikerad, säger Petter Backlund som var räddningsledare.

Hela artikeln om den nya oljelänsan återfinns alltså i Sjöfartstidningen nr 3/2015, som går att köpa här.

Här är ett filmklipp från SP Marine Technologies hemsida som visar hur oljelänsan fungerar:

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.