[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]�gått till havs igen.
Sedan den 1 juni arbetar KBV 001 i Medelhavet som en del i operationen Triton, som är EU-insats för att komma till rätta med flyktingströmmarna mellan Libyen och Italien. Efter bara en knapp vecka genomförde det svenska fartyget sin första räddningsinsats, drygt elva landmil norr om Libyens huvudstad Tripoli. I den cirka 20 meter långa båten befann sig 262 människor som uppgav att de varit till havs i ungefär 12 timmar.
KBV 001 Poseidons befälhavare Joakim Håkansson, sa då till medierna att båten flyktingarna färdades i var i så dåligt skick att den snart skulle sjunka.
Sjukdomar
De nödställda fick vistas på fartygets akterdäck där presenningar spänts upp som solskydd. Där fanns också toaletter och möjlighet att tvätta sig.
Efter att flyktingarna satts iland i den italienska hamnstaden Messina kunde KBV 001 saneras ordentligt.
Kustbevakningens presstalesman Mattias Lindholm förklarar att det fanns misstankar om att flera av flyktingarna led av smittsamma sjukdomar.
– Många hade feber och läkarna som tog hand om migranterna i Messina misstänkte bland annat lunginflammation. Då måste fartyget saneras ordentligt så ingen smitta finns kvar när eventuella nya nödställda tas ombord.
Tre månader
Under hamnupphållet har Poseidons ungefär 20 man stora besättning vilat, bunkrat bränsle och fyllt upp förråden av proviant och vatten.
– Igår kväll gick Poseidon återigen till havs, på väg mot det operationsområde som Frontex anvisat, berättar Mattias Lindholm.
KBV 001 ska vara kvar i Medelhavet till den 1 augusti.
[/flowy_subscriber_only]
Kommentarer
Anonymous
Vad har besättningen för avlösnings system. För något händer säker snart med dom? Besättning alltså! Hur mycket extra personal har bemanads upp med tro 25 %.eller 35 %
Haddock
Bra jobbat, alla inblandade! Kanske alla förgrämda KBV-hatare att tänka till. Men det går säkert att hitta negativt i detta också.
Anonymous
hedervärd insats!
Lars Andersson
Hej! På förekommen anledning vill vi bara meddela att vi valt att inte godkänna några kommentarer till den här artikeln. Orsaken är att nämnda kommentarer snarare handlar om flyktingpolitik än om sjöfart.
Som vi nämnt tidigare har vi ett antal pressetiska regler för vårt kommentarsfält (som finns här: http://www.sjofartstidningen.se/om-oss/regler-for-kommentering/) och förutom dessa regler har vi också en annan utgångspunkt för vårt kommentarsfält, nämligen att de som kommenterar här ska hålla sig till ämnet.
I Sjöfartstidningens fall handlar det givetvis om att de som skriver ska hålla sig till ämnet sjöfart, där vi då som sagt förbehåller oss rätten att styra och moderera debatten.
Den som vill diskutera andra frågor uppmanas att göra det någon annanstans än på Sjöfartstidningens kommentarsfält, där vi strävar efter att skapa en intressant och saklig diskussion om just sjöfart och ingenting annat.
Med vänliga hälsningar
Lars Andersson / reporter & tf redaktionschef
Artikeln är stängd för fler kommentarer